Opony całoroczne - Czy warto je kupować? Wady i zalety opon całorocznych

Opony ułożone w stos
Opony ułożone w stos
Źródło: PIxabay
Łagodniejsze z roku na rok zimy w Polsce sprawiają, że coraz więcej kierowców zaczyna się zastanawiać nad rezygnacją z dwóch kompletów opon (letnich i zimowych) na rzecz inwestycji w opony całoroczne. Czy rzeczywiście warto się nimi zainteresować? 

Opony całoroczne, zwane też wielosezonowymi, stają się w naszym kraju coraz popularniejsze i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja w nadchodzących latach miała się zmienić. Zimy w Polsce stają się z roku na rok coraz łagodniejsze, a dni z opadami śniegu ubywa, przez co kierowcy zaczynają zadawać sobie pytanie – po co zmieniać opony dwa razy w roku, skoro można raz założyć jeden komplet opon i mieć spokój na dłuższy czas? 

Zanim jednak zdecydujemy się na zakup opon całorocznych warto dowiedzieć się więcej na ich temat, żeby potem nie żałować tej decyzji, oraz – co jest zdecydowanie ważniejsze – nie zmniejszyć poziomu naszego bezpieczeństwa w samochodzie. 

Automaniak - seria 28, odcinek 4

Opony całoroczne – czym się charakteryzują? 

Opony wielosezonowe są swoistym kompromisem pomiędzy oponami letnimi i zimowymi. Są produkowane z mieszanki gumy, która z jednej strony lepiej zachowuje się na drodze latem od tej zastosowanej w oponach zimowych, jak i nie traci tak przyczepności zimą, jak standardowa opona letnia. Dzięki temu na takim komplecie opon można jeździć cały rok. Opony całoroczne mają też inne bieżnik niż opony letnie i zimowe.  

Choć wybór opon wielosezonowych wydaje się optymalny w obliczu wspomnianych łagodnych zim, to należy wziąć pod uwagę, że nie jest on idealny dla każdego.  

Zakupem takich opon powinni się zainteresować przede wszystkim kierowcy, którzy: 

  • poruszają się samochodem przede wszystkim po mieście, 
    • charakteryzują się spokojnym stylem jazdy, 
      • posiadają samochód o relatywnie niewielkiej mocy, 
        • nie mają miejsca na przechowywanie dwóch kompletów opon. 

          Ci, którzy posiadają samochody uznawane za mocne, jeżdżą regularnie zimą w góry, a przy tym pokonują rocznie dużo kilometrów, powinni raczej zostać przy dwóch kompletach opon – letnim i zimowym. 

          Opony całoroczne – jak często je wymieniać? 

          Wybór opon całorocznych oznacza rezygnację z wymiany opon jesienią i wiosną. Z racji na fakt, że takie opony służą nam cały rok, to zużywają się szybciej niż opony letnie i zimowe. Zakładając, że opony sezonowe wymienia się zazwyczaj po 5-6 latach (choć znajdą się tacy, którzy robią to rzadziej lub częściej w zależności od tego, jak eksploatują samochód), to opony całoroczne powinno się wymieniać co około 50 tysięcy kilometrów lub co 2-3 lata. 

          Nie oznacza to jednak, że opony wielosezonowe są w tym okresie bezobsługowe. Co kilka tysięcy kilometrów powinniśmy odwiedzić wulkanizatora, aby je wyważyć – zaniedbanie tej kwestii może negatywnie odbić się na bezpieczeństwie i szybkości zużycia opon. 

          Opony całoroczne – czy opłaca się je kupić? 

          Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób eksploatujemy samochód i w jakich warunkach się poruszamy. 

          Opona całoroczna z jednej strony będzie przeciętnie o kilkadziesiąt złotych droższa od sezonowej i trzeba będzie kupować ją częściej. Z drugiej natomiast zapewnia oszczędność nie tylko czasu przeznaczonego na wymianę dwa razy w roku, ale również pieniędzy, które trzeba zostawić u wulkanizatora. Wybierając opony wielosezonowe odpada nam też problem przechowywania kompletu letniego lub zimowego. 

          Podsumowując – jeśli poruszasz się głównie po mieście, masz samochód o względnie niewielkiej mocy i jeździsz dość spokojnie, to powinieneś mocno rozważyć wybór opon całorocznych. W przeciwnym wypadku lepiej będzie zostać przy dwóch kompletach opon – letnim i zimowym. 

          Zobacz także:

          Autor: MM

          Źródło zdjęcia głównego: PIxabay

          podziel się:

          Pozostałe wiadomości