Wejście chińskich aut na polski rynek to wyzwanie nie tylko dla sprzedawców nowych samochodów. Niskie ceny modeli z Chin coraz częściej wpływają także na rynek aut używanych. Szymon Kazimierczak sprawdził, czy kierowcy wolą nowego „chińczyka”, czy kilkuletnie auto z większym prestiżem.
Od lawety po myjnię – droga auta na sprzedaż
Polski rynek aut używanych od lat opierał się głównie na imporcie. Po wzrostach w 2023 i 2024 roku, obecny miał być rekordowy – liczono na przekroczenie miliona sprowadzonych samochodów. Wszystko wskazuje jednak, że tak się nie stanie, bo import wyraźnie zwalnia. – Po siedmiu miesiącach wciąż notujemy wzrost, ale już nie tak duży jak pół roku temu czy rok temu. To zaledwie pół procenta względem ubiegłego roku – tłumaczy Dariusz Balcerzyk z Instytutu SAMAR.
Jak wyglądał import używanych samochodów tego lata?
W lipcu ściągnęliśmy do Polski 86 tysięcy 290 samochodów - to o jeden procent mniej niż w lipcu ubiegłego roku. Import zwalnia, za to przyśpiesza sprzedaż chińskich samochodów. - Czyli część osób, które do tej pory kupowało samochody używane droższe, powiedzmy w okolicach 100 tysięcy, prawdopodobnie przerzuca się na nowe auta chińskie. – tłumaczy Dariusz Balcerzyk. Ściągane auto używane za sto tysięcy to może być już coś z półki premium. Czy tacy klienci też są gotowi przesiąść się do chińczyków? Konkretnych przypadków pojechaliśmy szukać u handlarzy i nie musieliśmy daleko szukać. O to spytaliśmy Pawła Misztę z TVN Turbo. - Tak, tak, miałem takie przypadki miesiąc, dwa temu klient, zamiast kupić np. Volvo za 140 tysięcy, wybrał nowe chińskie auto za 150 czy tam 160 tysięcy faktycznie z gwarancją 3-letnią, czy 5-letnią.
Chińskie SUV-y kontra auta poleasingowe
W przedziale cenowym od 100 do 200 tys. zł kierowcy mogą przebierać w ofercie SUV-ów chińskich marek – od klasycznych benzyn, przez hybrydy, aż po elektryki. Eksperci mówią wręcz o „roku chińskich samochodów w Polsce”. Zjawisko widać także na rynku aut poleasingowych, które dotąd uchodziły za najpewniejsze wśród używanych. – Obecnie widać taki trend – nowe chińskie auta z 7-letnią gwarancją i atrakcyjnym finansowaniem stają się alternatywą dla klientów, którzy wcześniej wybierali 3- czy 4-letnie modele europejskich lub koreańskich producentów – wyjaśnia Szymon Wójtowicz z Alphabet Polska.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Czytaj także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo