Przekroczyliśmy taką psychologiczną barierę. Z drugiej strony, zobowiązaliśmy się do budowy większej liczby mocnych ładowarek przy głównych trasach, a to się nie dzieje.
Widok samochodu z zieloną tablicą albo przy ładowarce już raczej nie dziwi
W lipcu takich aut było na naszych drogach blisko 94 tys. To wzrost o ponad 50 procent rok do roku. Gdy dodamy blisko 9,5 tys. ciężarówek i dostawczaków na prąd, to mamy w sumie ponad 103 tys. pojazdów bez rury wydechowej. - Uczymy się tych samochodów elektrycznych. Coraz więcej gdzieś tam - znajomy, rodzina, gdzieś ktoś ma ten samochód. Tak w zasadzie to powinno tak wyglądać. Powinniśmy ich próbować, żeby później kupować, a nie ktoś w pewnym momencie nas chciał do tego zmusić i stanęliśmy okoniem – mówi dziennikarz motoryzacyjny Juliusz Szalek.
To drugie 100 tys. dojdzie szybciej, niż to pierwsze 100 tys.?
Jest na to szansa. - Ja myślę, że to jest trochę efekt kuli śnieżnej i myślę, że jak już się rozpędzi, to już jest coraz lepiej i coraz szybciej i coraz szybciej – mówi Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Ładowarek też przybywa, ale przy głównych trasach nie mają one wymaganej mocy
W zeszłym roku zaczął obowiązywać w Polsce AFIR - czyli unijny plan rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów. Zakłada on budowę ładowarek co 60 km przy najważniejszych szlakach. Te miałyby ładować mocą 400 kW, żeby za dwa lata zwiększyć ją do 600 kW. Ten plan jest zrealizowany zaledwie w ośmiu procentach. Dla ciężarówek w 2027 r. ładowarki miałyby mieć moc blisko 3000 kW. Ten plan w tej chwili nie jest zrealizowany praktycznie wcale. - W naszym przypadku no te kwestie postawienia tych ładowarek, a ten czas trochę trwa, ponieważ to jest między 2 a 3 lata. Plus kwestie przyłączeniowe, które u nas są wyzwaniem – mówi Maciej Gis.
Elektryczne ciężarówki – branża patrzy na nie bez entuzjazmu
W przypadku ciężarówek i aut użytkowych - najważniejszy jest rachunek zysków i strat. Jak mówi prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek: najtańszy jest przewóz pojazdem klasycznym, napędzanym węglowodorem. I dlatego zamiana na pojazd elektryczny już, chociażby w inwestycji w środek transportowy już jest bardzo różna, bo elektryczny kosztuje wielokrotnie więcej. Elektryczne ciężarówki nieprędko pojawią się w normalnym użytkowaniu. - Nie liczyłbym na to, że samochody ciężarowe takie, jakie widzimy na autostradach, gdzieś na drogach przelotowych, one będą elektryczne. To będą gdzieś tam wahadła, gdzie w punkcie załadunku będzie można samochód naładować i w punkcie rozładunku również – mówi dziennikarz motoryzacyjny Juliusz Szalek. Nie tylko Polska nie realizuje założeń AFIR. Jak informuje Rzeczpospolita, w podobnej sytuacji są m.in. kraje nadbałtyckie, a także Rumunia i Bułgaria.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo