Stacje ładowania samochodów elektrycznych bardziej szkodliwe niż stacje paliw. Tak twierdzą amerykańscy naukowcy z Kalifornijskiego Uniwersytetu w Los Angeles. Według nich w pobliżu ładowarek jest większe stężenie szkodliwych pyłów. Spytaliśmy, skąd one mogą się brać i czy rzeczywiście jest to problem?
Szkodliwe pyły PM 2,5 w pobliżu szybkich ładowarek
Amerykanie przeprowadzili badania poziomu zanieczyszczenia powietrza przy 50 ładowarkach samochodów elektrycznych w Los Angeles. Pod lupę wzięli przede wszystkim niebezpieczne dla zdrowia pyły PM2,5. W normalnym środowisku miejskim Los Angeles poziom stężenia waha się od 3,6 do 12,4 mikrograma na metr sześcienny. Przy ładowarkach- według badań- poziom jest dwu, nawet trzykrotnie wyższy- w wielu przypadkach przekraczający dopuszczalne normy WHO.
Skąd biorą się pyły?
Powodem tego, że wokół ładowarki ma być więcej pyłów, ma być powietrze, które wydostaje się z układu chłodzenia ładowarki. To powietrze- według badaczy- powoduje, że zebrane dookoła pyły zaczynają wirować i mogą szkodzić najbliższemu otoczeniu. Polscy eksperci natomiast uważają, że do tych badań należy podejść z dystansem. - Wszystkie stacje ładowania, które odbiera urząd dozoru technicznego, nie zostaną odebrane na klepisku, musi być twarde podłoże. Więc nie ma możliwości, że tam będzie piasek saharyjski i będzie podrywany przez stacje – mówi biegły sądowy z zakresu elektromobilności Tomasz Karwat.
Pyły PM2,5 są groźne dla zdrowia
Mogą przenikać głęboko do płuc, a nawet do krwiobiegu, zwiększając ryzyko chorób serca i płuc. - Wszelkiego rodzaju tarcia, czyli tarcie opon, układu hamulcowego, tarcie tramwajów to są znaczne źródła tych zanieczyszczeŃ – mówi Tomasz Matusiak z Głównego Inspektoratu Ochrony środowiska.
Amerykanie na podstawie swoich badań zalecają, aby w czasie ładowania nie stać blisko ładowarki. Zdaniem Aleksandra Rajcha z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności właściciele elektryków nie wdychają szkodliwego pyłu. - Użytkownicy pojazdów elektrycznych raczej odchodzą na kawę, raczej robią sobie przerwę. Trudno spodziewać się, że ktoś będzie stał kilkadziesiąt centymetrów od wydechu urządzenia do ładowania pojazdu elektrycznego, ze będzie tam spędzał więcej czasu. – mówi Rajch. Rozwiązaniem jest także zamknięcie się w szczelnym wnętrzu elektryka.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo