Wzrasta liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg

Autor:
KJ
Wzrasta liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg

Blisko pół tysiąca wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg było już w tym roku w Polsce, a ostatnie tygodnie to prawdziwy wysyp tych niebezpiecznych zdarzeń. Z czego wynikają i jak powstrzymać tę czarną serię? Sprawdzał to Michał Murawiński.

Statystyki są coraz gorsze

Już 486 wypadków z udziałem e-hulajnóg zdarzyło się w tym roku. Niemal 2 razy więcej niż rok wcześniej. Zginęły 4 osoby, a 450 zostało rannych. Zaczepiliśmy na drodze Sonię, użytkowniczkę elektrycznej hulajnogi. Dlaczego jechała bez kasku? - Oczywiście, że lepiej by było, ale nie ma czasu, żeby go wziąć, nie ma ręki. Kasku używam podczas jazdy na snowboardzie, a w takim przypadku to no niestety daję zły przykład - mówi Sonia.

Na hulajnodze nie wolno jeździć po alkoholu

Kask nie jest obowiązkowy na e-hulajnodze, ale trzeźwość już tak. Jeżdżenie na niej po pijaku jest u nas tylko wykroczeniem zagrożonym mandatem. Jest to jeden z najczęstszych przewinień użytkowników tego sprzętu. - By trochę ukrócić zapędy użytkowników elektrycznych w rejony, gdzie jazda nimi nie jest bezpieczna, Sopot wprowadził zakaz poruszania się nimi w okolicach mola, przez całe wakacje i do końca września. Zależnie od wykroczenia kara nad morzem może wynieść nawet 5 tysięcy złotych – mówi asp. Małgorzata Perkowska – Kiepas z Komendy Miejskiej Policji w Kielcach. Straż miejska w Sopocie pilnuje, żeby hulajnogi nie stanowiły zagrożenia. - Stosujemy tak zwane posterunki blokadowe właśnie w ciągu ulicy bohaterów Monte Casino jak również i na molo. Rotujemy te miejsca i godziny tych kontroli – mówi Tomasz Dusza ze Straży Miejskiej w Sopocie.

Hulajnogi nie powinny mieć wstępu wszędzie

Strefy bez e- hulajnóg mają też inne miasta. Między innymi Warszawa, osiągnęła porozumienie z ich miejskimi operatorami. - Oni się zobowiązali do tego, że będą pilnować, żeby e-hulajnogi nie wjeżdżały na Stare Miasto. Operatorzy hulajnóg mogą uniemożliwić oddawanie hulajnóg w miejscach takich jak Stare Miasto i parki – mówi Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

W Finlandii na elektrycznych hulajnogach nie może jeździć nikt poniżej 15 roku życia

U nas z kartą rowerową można na nich jeździć, mając zaledwie 10 lat. Co wcale nie znaczy, że we dwójkę, a to zjawisko, mimo, że jest u nas prawnie zabronione, ostatnio występuje coraz częściej. - Przede wszystkim jest to po prostu ryzykowne. Hulajnoga jest pojazdem, którym można jeździć zupełnie bezpiecznie, ale mało wybacza, jeśli chodzi o nieostrożność czy brawurę. Mandat wynosi 300 złotych za taką jazdę – mówi Zbigniew Domaszewicz, wydawca smartride.pl. Po ścieżkach rowerowych e-hulajnogi mogą jeździć z prędkością do 20 km/h a po jeździe nie zostawiamy ich byle gdzie.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

Autor:KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

Pozostałe wiadomości