Najczęstsze powody oblania przeglądu. Tych usterek lepiej nie ignoruj

Autor:
KJ
Niezaliczone badanie techniczne to zawsze problem

Negatywny wynik badania technicznego oznacza dla kierowcy konieczność szybkiego działania. Na naprawę wykrytych usterek ma tylko 14 dni. Wiele z nich to konsekwencja prostych zaniedbań, które można było łatwo wyeliminować. Kacper Wyrwas sprawdził, co najczęściej przesądza o „oblanym” przeglądzie — i od lat nie są to nowości.

Te same usterki od lat. Technika idzie naprzód, ale problemy te same

Choć samochody są coraz nowocześniejsze, lista przyczyn niezaliczenia przeglądu technicznego niemal się nie zmienia. Wciąż najczęściej zawodzi to samo: niesprawne oświetlenie, zużyte elementy zawieszenia czy wycieki płynów eksploatacyjnych. Problemy potrafią być też czysto formalne — brak zgodności danych w dowodzie rejestracyjnym może również uniemożliwić uzyskanie pieczątki. – Zdarzają się też niesprawne amortyzatory, przede wszystkim zaczynają podciekać – wyjaśnia diagnosta Bartosz Cendrowski.

Korozja to wróg starszych samochodów

Jednym z najczęstszych powodów negatywnego wyniku przeglądu technicznego jest zaawansowana korozja elementów nośnych. – Przy starszych samochodach pojawia się sporo tematów związanych z korozją, czyli dziurawe progi, podłoga – wyjaśnia diagnosta Bartosz Cendrowski. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że niewidoczne zużycie może dyskwalifikować pojazd. Tak jest np. z luzami w zawieszeniu, które można wykryć jedynie przy użyciu specjalistycznych narzędzi diagnostycznych.

Sprawność hamulców tylko na stacji diagnostycznej

Podobna sytuacja dotyczy układu hamulcowego. Jego skuteczność można ocenić dopiero na stanowisku diagnostycznym, na tzw. rolkach. – Jeżeli nic się nie dzieje, to klient nie jedzie do warsztatu, nie serwisuje samochodu, nie robi przeglądu hamulców. Wychodzi to dopiero na badaniu – tłumaczy mechanik Karol Ługowski.

Brak przeglądu? Grożą poważne konsekwencje

Zlekceważenie przeglądu technicznego może słono kosztować. W razie kontroli drogowej policja może zatrzymać dowód rejestracyjny i wystawić mandat nawet do 5000 zł. Jeszcze gorzej może się skończyć udział w wypadku – jeśli pojazd nie miał ważnych badań, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

Autor:KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

Pozostałe wiadomości