Za 15 lat autonomiczne pojazdy mają szansę jedynie współtworzyć ruch drogowy w Polsce. W Warszawie odbyło się spotkanie ekspertów tej branży w ramach AV Poland. Na terenie Instytutu Transportu Samochodowego debatowano i pokazano samochody, które już teraz mogą niemal samodzielnie wozić ludzi.
Autobusy bez kierownicy? Autonomia coraz bliżej
Prezentowany podczas imprezy miejski autobus to dowód, że technologia autonomiczna w Polsce stawia kolejne kroki naprzód. Kierowca takiego pojazdu raczej go nadzoruje niż prowadzi – maszyna wykonuje większość czynności samodzielnie. Tego typu autobusy woziły już pasażerów na Śląsku, co pokazuje, że autonomiczna mobilność staje się rzeczywistością również nad Wisłą. – Coraz więcej pojazdów wyposażanych jest w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, takie jak aktywny tempomat, asystent pasa ruchu czy systemy automatycznego hamowania – tłumaczy prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Jak podkreśla, pełna autonomia nie nastąpi nagle, ale jest procesem, który trwa i systematycznie postępuje.
Autonomiczny samochód – kto podejmuje decyzje i ponosi odpowiedzialność?
Największym technologicznym wyzwaniem dla autonomicznego samochodu w normalnym ruchu, nad którym najbardziej pracują teraz inżynierowie, również w Polsce, jest decyzyjność takiego pojazdu. - Niestety pojazd będzie musiał czasami wybrać. Na przykład tylko zahamować albo na przykład próbować omijać przeszkodę – mówi mgr inż. Patryk Szwajkowski z sieci badawczej Łukasiewicz-PIMOT.
Testy autonomicznych aut – najpierw wirtualnie, potem na drogach
Zanim autonomiczne pojazdy będą mogły poruszać się swobodnie po polskich drogach, muszą przejść szereg wymagających testów – przede wszystkim związanych z bezpieczeństwem. Proces rozpoczyna się w symulacjach komputerowych, a dopiero później przenosi na drogi rzeczywiste. – Od 2018 roku tylko jedna instytucja w Polsce została dopuszczona do testów na drogach publicznych – i były to nasze badania – mówi dr inż. Karol Zielonka z Sieci Badawczej Łukasiewicz – PIMOT. Jak tłumaczy, ograniczenia wynikają z rygorystycznych wymogów ustawy, m.in. w zakresie bezpieczeństwa, odpowiedzialności i obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów.
Świat testuje autonomię – Azja i USA liderami zmian
Podczas gdy w Polsce testy dopiero raczkują, na świecie autonomiczna mobilność dynamicznie się rozwija. W Szanghaju już teraz kursuje w pełni autonomiczne metro, a po amerykańskich ulicach poruszają się robo-taksówki bez kierowców. W Europie również nie brakuje działań – w Czechach od przyszłego roku na drogi publiczne mają wyjechać auta o poziomie autonomiczności trzecim, czyli takim, w którym kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad pojazdem. Kiedy autonomiczne samochody staną się naszą codziennością? – To bardziej kwestia 10, maksymalnie 15 lat, choć jeszcze kilka lat temu mówiono o granicy 2030 roku – mówi Aleksandra Rodak z Pracowni Symulatorów Jazdy i Psychologii Transportu Instytutu Transportu Samochodowego. – Dziś wiadomo, że to zbyt optymistyczna prognoza – dodaje.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo