Więzienie za naprawianie samochodów. Do takich sytuacji dochodzi w Chinach

Więzienie za naprawianie samochodów
Więzienie za naprawianie samochodów
Źródło: Raport Turbo
Naprawa elektryka poza ASO i dzielenie się wiedzą o tej naprawie, skończyło się wyrokiem więzienia. Do takich sytuacji dochodziło i dochodzi w Chinach, o czym napisał branżowy portal Motofocus. Dlaczego chińscy producenci samochodów pozywają niezależne warsztaty, a także youtuberów?

Naprawy samochodów elektrycznych w Chinach to wysokie ryzyko

I nie chodzi tu tylko o elementy pod wysokim napięciem. Producenci elektrycznych samochodów -- jak na przykład NIO, LI AUTO i BYD - pozwali niezależnych mechaników.

Pozwy w kierunku osób, które próbowały naprawiać samochody elektryczne i baterie elektryczne. Również są pozwy w stosunku do osób, które próbowały stworzyć filmy instruktażowe i wrzucały to do sieci.
Alfred Franke
prezes Motofocus

Chińczycy nie są święci

Jeszcze kilkanaście lat temu chińska motoryzacja opierała się na - czasami perfidnym - kopiowaniu innych marek.

W tej chwili, kiedy konstruują samochody na najwyższym światowym poziomie, stosując swoje rozwiązania, które czasami rzucają na kolana i nie chcą, aby każdy miał do nich dostęp. To ja to potrafię rozumieć
Maciej Pertyński
dziennikarz motoryzacyjny

Zrozumieć też można względy bezpieczeństwa, którymi chińscy producenci tłumaczą kierowanie spraw do sądu.

Czy majsterkowanie przy elektryku jest bezpieczne?

O to spytaliśmy Bartka Wnuka z serwisu zajmującego się samochodami elektrycznymi i hybrydami.  - Jest wiele osób w Internecie, które pokazują, jak się robi baterie, a co jeśli młodzi ludzie zaczyna to kopiować i zginą przy takiej baterii?

Czy Chińczycy mogą pozywać polskich mechaników?

Jeśli chodzi o Polskę to trudno sobie wyobrazić, aby Chińczycy za naprawianie elektryka poza ASO mogli grozić sądem.

Te pojazdy nie mogą być naprawiane tylko w autoryzowanym serwisie, który się dopiero buduje, marki dopiero tu wchodzą i te marki będą zmuszone do korzystania z niezależnego segmentu. 
Tomasz Bęben
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

Tym bardziej że w Europie od 2010 roku obowiązuje dyrektywa GVO dająca każdemu właścicielowi auta prawo do jego naprawy w niezależnym serwisie bez utraty gwarancji producenta. W tym roku pojawiły się kolejne przepisy.

Od 1 kwietnia tego roku nazywają się SERMI, które zobowiązują się producentów do tego, aby sprzedały i udostępniły dane dla niezależnych warsztatów motoryzacyjnych.
Alfred Franke

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości