Coraz mniej gotówki w parkomatach – problem dla kierowców
Do biura RPO trafiają skargi od kierowców, którzy nie mogą zapłacić za postój z powodu braku gotówkowych opcji. Jeśli nie znajdą w okolicy starszego urządzenia obsługującego monety, narażają się na tzw. opłatę dodatkową, co oznacza wydatek nawet kilkuset złotych. Problem dotyczy nie tylko osób starszych – nie wszyscy korzystają z bankowości elektronicznej, a obsługa aplikacji parkingowych nie dla każdego jest oczywista.
Czym zajmie się minister infrastruktury?
Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z wnioskiem o przygotowanie projektu zmian w ustawie o drogach publicznych. Jak argumentuje, płatność za parkowanie nie jest klasyczną usługą cywilnoprawną, lecz obowiązkiem wynikającym z przepisów, dlatego każdy kierowca powinien mieć równy dostęp do sposobów wniesienia opłaty.
Czy bezgotówkowe płatności wykluczają kierowców?
RPO podkreśla, że decyzja zarządcy strefy o montażu wyłącznie bezgotówkowych parkomatów to w praktyce modyfikacja zasad płatności, która powinna należeć do kompetencji rady gminy. Co więcej, takie rozwiązania prowadzą do nierównego traktowania użytkowników dróg i generują niepotrzebne koszty dodatkowe dla tych, którzy nie mają nowoczesnych środków płatniczych.
Co oznaczają zmiany dla miast i gmin?
Choć obsługa gotówki w parkomatach wiąże się z wyższymi kosztami (m.in. zakupem i obsługą urządzeń), ustawowa zmiana mogłaby ograniczyć swobodę samorządów w kształtowaniu polityki parkingowej. Na razie nie wiadomo, czy i kiedy nowelizacja wejdzie w życie, ale jeśli wniosek RPO zostanie uwzględniony, wszystkie Strefy Płatnego Parkowania w Polsce będą musiały zapewniać możliwość płacenia gotówką.
Czytaj także:
- Będzie łatwiej z rejestracją samochodu
- Nowy system wagowy na niemieckich autostradach. Ciężarówki pod ścisłą kontrolą
- Wzrasta liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg
Źródło: autoblog.spidersweb.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo