Automatyczne ważenie ciężarówek na A4
Na autostradzie pojawią się specjalne punkty pomiarowe wbudowane w jezdnię, które będą rejestrować nacisk na oś przejeżdżających ciężarówek. System automatycznie wychwyci pojazdy, które mogą przekraczać dopuszczalną masę. Ich kierowcy zobaczą komunikat na wyświetlaczu nad drogą z poleceniem zjazdu na specjalny pas kontrolny.
Jak działa system nacisku na oś?
Podziemne czujniki dokonają wstępnych pomiarów, a wskazane pojazdy zostaną skierowane do dokładniejszego ważenia. Jeśli potwierdzi się przeciążenie, kierowcę czeka nie tylko obowiązek przeładunku, ale także procedura wykroczenia administracyjnego. Nowe rozwiązanie ma być znacznie szybsze niż tradycyjne kontrole i pozwoli ograniczyć kolejki oraz przestoje na drogach.
Konsekwencje dla przeciążonych pojazdów
Przeciążenie ciężarówki oznacza nie tylko kary finansowe, ale także konieczność natychmiastowego rozładowania lub przeładunku towaru. System pozwoli lepiej chronić autostrady i mosty przed nadmiernym zużyciem, co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Pilotaż w Düren – początek ogólnoniemieckiego programu
Pierwszy punkt kontroli powstanie przy strefie serwisowej Rur-Scholle-Süd niedaleko Düren, na trasie, którą codziennie przewożone są towary z portów w Antwerpii i Rotterdamie. Montaż pierwszych urządzeń rozpocznie się już w najbliższy weekend. Docelowo w całych Niemczech powstanie 16 takich punktów. Koszt jednego to około 2,5 mln euro, czyli ponad 10 milionów złotych.
Czytaj także:
- Wzrasta liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg
- Na wielu polskich drogach panuje chaos informacyjny
- BYD zapłaci za parkingowe stłuczki – pod jednym warunkiem
Autor: DP
Źródło: auto-swiat.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay