Szczegóły wciąż są dopinane, ale samo hasło rozbudza wyobraźnie. Mowa o nowym porozumieniu, które rodzi się pomiędzy Komisją Europejską, a administracją Donalda Trumpa
Bulgoczący silnik V8 może rozbudzić lepiej niż poranna kawa
To właśnie dla fanów takich dźwięków nadchodzą dobre wieści z Europy. Choć na razie jest to wstępne porozumienie, to możemy przeczytać, że: „Stany Zjednoczone i Unia Europejska zobowiązują się do współpracy w celu zmniejszenia lub wyeliminowania barier pozataryfowych. W odniesieniu do sektora motoryzacyjnego Stany Zjednoczone i Unia Europejska zamierzają akceptować i zapewniać wzajemne uznawanie swoich norm.” - To jedno zdanie z artykułu 8 informacji o nowych zamiarach Unii i USA jest bardzo enigmatyczne, bo tak naprawdę nie wiadomo co autorzy mieli na myśli. - Mówi Dariusz Dworzyński z instytutu Samar.
Autorzy porozumienia na pewno mieli na myśli normy emisji spalin
Amerykańskie silniki często nie mieściły się rygorystycznych europejskich tabelkach. Powód jest prosty - w Stanach bardziej zwraca się uwagę na emisję tlenku azotu, a w Europie - dwutlenku węgla. - Nie wiem, jak prawodawcy rozwiążą ten problem, czy puszczą na żywioł, czy też będą usiłowali wypracować jakieś wspólne normy, co pewnie będzie z korzyścią dla obu stron. – mówi Dariusz Dworzyński. Chodzi o to, by Unia nie robiła pod górkę stanom i wpuściła na rynek ich auta. W zamian amerykanie zgodzili się obniżyć cła na samochody z Europy z 27.5 do 15%
Podnoszony jest także problem bezpieczeństwa pieszych
Przez wysoką linię maski, amerykańskie SUV-y i pick-upy nie zapewniają kierowcy idealnego pola widzenia na węższych europejskich miejskich ulicach. Ale gdyby ograniczona widoczność była rzeczywistym problemem, to z ulic musiałyby zniknąć wszystkie tiry i ciężarówki, których kierowcy też nie mają lekko. - Słyszałam, że amerykańskie auta są niebezpieczne, bo są duże, stąd Unia Europejska nie chce tych samochodów, ale one nie są większe niż zwykłe ciężarówki. – mówi Patrycja Markowska z EDMARK AUTO
Czy auta będą musiały mieć inne lampy?
Czy dotyczyć będzie to tylko nowych, czy także używanych samochodów? Tego na razie nie wiadomo. - Nie musielibyśmy przerabiać lamp, nie musielibyśmy dokładać lampy przeciwmgłowej, nie musielibyśmy też przeklejać przerabiać przednich reflektorów. – mówi właściciel Ameryka Cars Bartosz Pawełek. Wstępne porozumienie Unii z USA jeszcze niczego oficjalnie nie wnosi. Ale z pewnością jest to krok, który spodoba się każdemu, kto chciałby mieć w garażu amerykańskiego potwora.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo