Kto ostatnio robił serwis samochodu mógł zauważyć, że ceny znacznie poszły w górę. Dotyczy to nie tylko napraw, ale również chemii samochodowej. O ile wzrosły ceny i jakie mogą być tego konsekwencje?
Wiadomo, że każdy samochód generuje koszty utrzymania
Te w ubiegłym roku znacznie wzrosły. Ceny usług w warsztatach zaliczyły nawet 30% podwyżkę. Potwierdzają to mechanicy - Tak, generalnie na pewno poza takimi typowymi kosztami jak prąd, utrzymanie pracownika i innych rzeczy związanych z warsztatem, to trzeba przyznać, że ceny bardzo podrożały – mówi Adam Leonhard z Auto Serwisu Puławska w Warszawie. Zatem dotyczy to również olejów i rozpuszczalników, czego mogliście doświadczyć na ostatnim przeglądzie olejowym.
Wzrost cen nie wynika z chciwości mechaników
Mechanicy również walczą o przetrwanie w erze drożyzny. - Oczywiście, że zawsze na końcu płaci za wszystkie podwyżki klient. Czy to jest podwyżka przy zakupie samochodu, czy też przy jego serwisowaniu. Wiadomo, nikt nie prowadzi interesu za darmo tylko dlatego, że bardzo lubi klientów – mówi Dariusz Balcerzyk z instytutu SAMAR.
I tu pojawia się paradoks...współczesnej osoby zmotoryzowanej
Z jednej strony analitycy straszą coraz większymi kosztami utrzymania starszych samochodów, z drugiej mamy nowe auta, przy których serwisie po prostu nie da się zaoszczędzić - Obecnie jest bardzo trudno, dlatego że wszystkie nowe samochody wymagają już połączenia online, czyli nawet sam przegląd olejowy, żeby skasować w samochodzie, to już wymagany jest program odpowiedni do tego i my musimy za każdym razem za to płacić – mówi Adam Leonhard z Auto Serwisu Puławska w Warszawie.
Czy przez drożyznę sami chwycimy za klucze nasadowe?
Zapytaliśmy menedżera jednego z warsztatów samoobsługowych w Warszawie o to, co widzi na podnośnikach. To głównie auta starsze, ale Marek z NEO Garage nie traci nadziei. - Ludzie lubią youngtimery czy oldtimery i często w tych samochodach muszą sami grzebać albo chcą je utrzymać w należytej kondycji. Myślę, że zdecydowanie przyszłość jest pozytywna. Będziemy umieli mechanizować i kręcić śruby. Chyba, że zabije nas ekologia. – mówi Marek Grabowski. Kiedyś ogólnodostępne kanały i najazdy do napraw samochodów były standardem, bo przy samochodach dużo musieliśmy robić sami. Dziś producenci pozwalają nam na coraz mniej.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Zakład, który będzie produkować samochody używane
- Przyjechało do nas najwięcej używanych aut od czterech lat
- Sto samochodów za sto milionów złotych - warszawska wystawa dla fanów motoryzacji
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo