Formuła 1 – tylko, że na wodzie

Autor:
KJ
Formuła 1 – tylko taka na wodzie

Bartek Marszałek, pierwszy Polak rywalizujący w wodnej Formule 1, zaprosił nas na swój trening na jeziorze Żarnowieckim. Była to świetna okazja do rozmowy o szczegółach jego łodzi, a także do doświadczenia adrenaliny podczas szybkiej przejażdżki.

Technologia podobna do drogowej

Bolid, który mieliśmy okazję zobaczyć z bliska napędzany jest silnikiem V6 o pojemności 2,5 litra. Rozpędza się do 220 km/h, a w zakrętach można poczuć przeciążenie 5g. Waży 500 kg, a zbudowany jest z włókna węglowego i kevlaru i to jest kluczowe. Bolid należy do Bartka Marszałka, pierwszego Polaka startującego w wodnej Formule 1, który kilkukrotnie stawał na podium wyścigów w cyklu Grand Prix.

Pierwszy Polak w Formule 1 na wodzie – jak wygląda trening?

To nie był ten sam bolid, którym Bartek Marszałek ściga się na co dzień w zawodach wodnej Formuły 1. Wyścigowa maszyna ma znacznie węższy kokpit, zaprojektowany indywidualnie, z myślą tylko o jednym kierowcy. Ta, w której odbywał się trening na jeziorze Żarnowieckim, została zbudowana w tej samej technologii co bolid F1H2O, ale przeznaczona jest do celów pokazowych – pozwala zabrać pasażera i pokazać, czym naprawdę jest ten ekstremalny sport.

Treningowy bolid Formuły 1 H2O – identyczny jak wyścigowy

Z zewnątrz łódź wygląda jak pocisk, a wewnątrz przypomina kokpit samolotu. Gaz trzymany jest cały czas w podłodze, a pod palcami drugiej stopy znajdują się przyciski sterujące dodatkowymi funkcjami. Do tego dochodzą łopatki i tzw. „power trim”, który reguluje kąt pracy silnika. Dzięki niemu, przy odpowiedniej prędkości, łódź dosłownie zaczyna lecieć nad taflą wody – i to właśnie moment oderwania się od powierzchni jest, według Marszałka, najpiękniejszym elementem całej rywalizacji.

Jak prowadzi się łódź wyścigową? Sterowanie, prędkość, emocje

Podczas krótkiego przejazdu można było doświadczyć nie tylko siły przeciążeń i prędkości dochodzącej do 215 km/h, ale też poczuć, jak trudne są warunki na rozfalowanej wodzie. Umiejętność „czytania” fali staje się wtedy kluczowa – od niej zależy zarówno płynność jazdy, jak i bezpieczeństwo. To było nie tylko widowiskowe, ale też osobiste – rekord prędkości pasażera z pewnością został pobity.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

Autor:KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

Pozostałe wiadomości