Średnio o 10 tysięcy złotych droższe są nowe hybrydy od ich spalinowych odpowiedników. Tak wynika z zestawienia superauto.pl. Dlaczego sporo dopłacamy za ten rodzaj napędu i czy rośnie u nas zainteresowanie hybrydami - to sprawdzał Michał Murawiński.
Hybrydy są droższe, a nie muszą
Od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych więcej trzeba zapłacić za hybrydową wersję naszego wymarzonego nowego auta. Porównano 12 par samochodów, czyli spalinówkę oraz zbliżoną do niej hybrydę i wyszło, że ta druga średnio jest o 10 tysięcy złotych droższa, co najbardziej jest korzystne dla producenta takiego pojazdu. - Dla producenta to jest oszczędność, bo płaci niższą akcyzę i karę z tytułu emisji spalin. Te korzyści mogą wyrównywać wyższe koszty produkcji tego typu samochodów – mówi Katarzyna Siwek z superauto.pl
Czy producenci hybryd nas naciągają?
Ceny hybryd mogłyby być na poziomie cen zwykłych spalinówek, ale nie są, co pokazuje tylko kilka wybranych przykładów. Octavia w miękkiej hybrydzie wychodzi o 6500 złotych droższa. Hybryda Tucsona to dopłata w wysokości prawie 13200 złotych. Jak ktoś zechce kupić PLUG-in'a Jaecoo 7 to musi liczyć się z ekstra wydatkiem na poziomie ponad 14,5 tysiąca. Argumentem na korzyść producentów jest konstrukcja hybryd. - Koszty produkcji samochodów hybrydowych są większe niż samochodów spalinowych. Napęd jest troszkę bardziej skomplikowany niż w samochodach spalinowych, to przekłada się oczywiście potem na cenę, jaką widzimy u dealera– mówi Dariusz Balcerzak z IBRM SAMAR.
Cena najwyraźniej jednak nie odstrasza, bo popularność hybryd u nas rośnie
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku w Polsce zarejestrowano ponad 21 tysięcy więcej aut hybrydowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost objął wszystkie typy napędów: przybyło około 3 tysięcy klasycznych hybryd (HEV), ponad 13 tysięcy tzw. miękkich hybryd (MHEV) i przeszło 4600 hybryd plug-in (PHEV). Eksperci podkreślają, że jednym z powodów rosnącej popularności może być postrzegana niezawodność tych układów. – Są marki, w których ten system jest naprawdę dopracowany. Trzeba by się bardzo postarać, żeby coś popsuć – mówi Bartłomiej Wnuk z serwisu HYBRYDYELEKTRYKI.PL. – Oczywiście, jeśli ktoś przerabia takie auto na wyścigówkę, to nawet najlepsza technologia nie wytrzyma. Nie ma konstrukcji, której nie da się zepsuć – dodaje.
O ile droższe są hybrydy?
Za auto z napędem hybrydowym średnio musimy dopłacić 5% jego ceny, ale na rynku są też takie hybrydy, które nie wymagają dopłat, a nawet są tańsze od swoich benzynowych odpowiedników. Finalnie rachunek producentów nowych aut na koniec zawsze musi się zgadzać i niemal zawsze jest tak, że wszelkie wahania ceny wyrównuje klient.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także: