Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kogo obowiązuje i jakie są wyjątki?

Spaliny
Spaliny
Od 1 lipca 2024 r. w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu. Zgodnie z jej założeniami do wyznaczonego obszaru obejmującego całą dzielnicę Śródmieście oraz część dzielnic do niej przylegających będzie można wjechać tylko samochodami, które spełniają określone normy emisji spalin. Kryteria mają z czasem stawać się coraz bardziej wymagające. 

Dzięki wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza, a co za tym idzie – poprawić jakość życia mieszkańców. Sam pomysł wprowadzenia SCT w przyjętej formie spotkał się z dużym oporem sporej części mieszkańców. A jakie zasady obowiązują od dziś w Warszawie? 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Gdzie obowiązuje? 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma powierzchnię 37 kilometrów kwadratowych. Zalicza się do niej cała dzielnica Śródmieście, a także fragmenty dzielnic z nią graniczących – Woli, Pragi Północ, Pragi Południe, Żoliborza i Ochoty. Oznakowanie w postaci symbolu zielonego auta na białym tle pojawiło się w kilkudziesięciu miejscach na granicy strefy. Granica przebiega aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały"; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały"; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do alei Prymasa Tysiąclecia. Ulice graniczne znajdują się poza SCT. 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie samochody nie mogą wjechać? 

Od 1 lipca 2024 r. do SCT w Warszawie nie mogą wjechać samochody z silnikami benzynowymi starsze niż 27 lat (również z instalacją LPG) lub niespełniające normy EURO 2 i te z silnikami Diesla starsze niż 18 lat lub niespełniające normy EURO 4. Co dwa lata normy będą zaostrzane, aby po ulicach Warszawy poruszały się coraz nowsze, a co za tym idzie – mniej szkodliwe samochody. 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kto jest zwolniony z obostrzeń? 

Nowe zasady nie obowiązują (do 2028 r.) tych, którzy mieszkają wewnątrz SCT i płacą podatki w Warszawie. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy. Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT. Wyłączenia ustawowe dotyczą pojazdów służb (policji, pogotowia, straży pożarnej), pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, inne (np. autobus szkolny z wycieczką). Wyłączenia gminne: pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone pod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli, specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy). Wyłączenia gminne okazjonalne: przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury. Okazjonalnie pojazdy niespełniające odpowiednich norm mogą wjechać do SCT cztery razy w roku. 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie kary? 

Według Kodeksu wykroczeń mandat za nieuprawniony wjazd do Stefy Czystego Transportu wynosi 500 złotych. Może go wystawić policja oraz straż miejska. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości