Santander Consumer Multirent opublikował niedawno raport zatytułowany „Za kółkiem chińskiego auta”. Zbadano w nim ogólną percepcję przedstawicieli motoryzacji z Państwa Środka oraz zapytano, pod jakimi warunkami polscy kierowcy zdecydowaliby się na zakup chińskiego samochodu.
Jakie chińskie marki są najbardziej rozpoznawalne?
Z raportu wynika, że rozpoznawalność chińskich marek nadal jest na dość niskim poziomie. 52% ankietowanych przyznało, że nie zna żadnej z nich. Najlepiej rozpoznawalne marki to MG (20% wskazań), Maxus (14%) i BYD (13%). Natomiast na drugim końcu skali znajdują się marki takie jak Seres (4%), Omoda (5%) i BAIC (6%). Co ciekawe, świadomość tych marek jest niższa wśród kobiet – aż 63% nie zna żadnej z nich, podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 42%.
Dlaczego Polacy nie chcą kupować chińskich samochodów?
Jednym z głównych powodów, dla których polscy kierowcy niechętnie sięgają po chińskie samochody, jest brak zaufania. Aż 47%. respondentów wskazało ten czynnik jako główną przeszkodę. Najbardziej nieufni są ci, którzy zarabiają do 3 tys. zł miesięcznie – w tej grupie aż 71% badanych wyraża brak zaufania do chińskich aut. Inne obawy to niska jakość wykonania, która jest problemem dla jednej trzeciej ankietowanych, niedostępność części zamiennych (25%) oraz brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji (23%). Dodatkowo, 16% osób martwi się o trudność w ewentualnej odsprzedaży, 15% wskazuje na słabe opinie o serwisie, a 9% obawia się o bezpieczeństwo swoich danych, które mogłyby trafić do chińskich producentów.
Co przekonuje do zakupu chińskiego auta?
Pomimo pewnego dystansu polscy kierowcy nie wykluczają w przyszłości zakupu chińskiego samochodu. Czterech na dziesięciu z nich rozważyłoby zakup chińskiego auta, jeśli jego cena byłaby o około 25‑30% niższa niż preferowanego modelu wyprodukowanego chociażby w Europie. Najbardziej skłonni do takiej decyzji są młodzi respondenci w wieku 18‑29 lat (49%) oraz osoby między 30 a 39 rokiem życia (46%).
Zobacz także:
- Ile chińskich samochodów sprzedaje się w Polsce?
- Nowe BMW M5. Po raz pierwszy to hybryda plug-in
- 430 zł za badanie techniczne samochodu? Resort zaprzecza
Autor: MM
Źródło: Santander Consumer Multirent
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo