Foton – jaki to pojazd
Kabina jak w prawdziwej ciężarówce, skrzynia ładunkowa, do której zmieści się osiem euro-palet i do tego prawo jazdy kategorii B. Jak to możliwe? Wszystko dzięki przepisom, które pozwalają kierowcom z kategorią B jeździć ciężarówkami o dopuszczalnej masie całkowitej do 4,25 tony. I w te zmiany wpisuje się montowany w Polsce Foton, elektryczna ciężarówka, która w podstawowej wersji jest pojazdem do zabudowy z możliwością zrobienia z niej chłodni, kontenera, a nawet wywrotki.
Nowe przepisy weszły w życie rok temu i mają być ukłonem w stronę kierowców przede wszystkim elektryków, oczywiście po spełnieniu kilku warunków. Takie podejście wydaje się bardzo rozsądne i rozwojowe w sytuacji, kiedy akumulatory w największych pojazdach, nawet osobowych, to często kilkaset dodatkowych kilogramów.
Jazda tym samochodem jest bajecznie prosta
Jeździ się tym tak samo, jak każdym elektrykiem. Dwa pedały, pokrętło, którym wybieramy kierunek jazdy: przód, tył i to wszystko. Deklarowany przez producenta zasięg to 200 km, a baterię o pojemności 81 kWh ładuje się w zależności od ładowarki od godziny do 7 godzin. Ale być może już niedługo nawet tradycyjne ładowanie nie będzie potrzebne, bo powstaje coraz więcej eksperymentalnych odcinków dróg, które ładują auta podczas jazdy. Nad takim rozwiązaniem pracują m.in. władze amerykańskiego Detroit. Niestety na razie jest to rozwiązanie dość odległe ze względu na koszty. 100 metrów takiej drogi kosztuje pół miliona zł.
To jest bardzo przyjemne narzędzie pracy, szczególnie, że jedziemy w ciszy i nie musimy machać lewarkiem, bo tutaj jest wszystko automatyczne. Po prostu włączacie Drive i jedziecie prosto. I tak wygląda praca kierowcy takiego samochodu. Naprawdę jest bardzo przyjemnie.
Elektryczna ciężarówka nie jest niczym nowym. Takie pojazdy od dawna rozwija m.in. Volvo czy Tesla.
Foton – osiągi, cena
Nie zapominajmy, że mówimy tutaj o samochodzie ciężarowym, więc prędkość maksymalną ograniczono do 90 km/h. Moc silnika to 156 koni, ale dużo większe wrażenie robi moment obrotowy, który wynosi ponad 900 niutonometrów. Cennik Fotona z DMC 4250 kg otwiera kwota 275 tysięcy zł. Odmiana 6 tonowa jest droższa o 10 tysięcy zł. W obu przypadkach mówimy o pojeździe przygotowanym do zabudowy, czyli samej ramie z kabiną.
Ten samochód powstał przede wszystkim z myślą o tzw. transporcie ostatniej mili, czyli z centrum dystrybucyjnego na obrzeżach miasta do centrum miasta. Inna sprawa to planowane kolejne strefy czystego transportu, do których będą mogły wjeżdżać tylko auta elektryczne. Wniosek? Takich samochodów będzie coraz więcej.
"Raport" Turbo - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Nowe uprawnienia dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B. Miłośnicy kamperów będą zadowoleni
- Jaki zasięg ma Volkswagen ID.7? Sprawdził to Krystian Plato z "Raportu" Turbo
- Audi Q6 e-tron. Waży aż 2350 kg, ale do setki rozpędza się w 4,3 sekundy
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo