Dopuszczalna masa całkowita kampera ma wynosić nie 3500, a 4250 kg. Co to oznacza dla kierowców?
Kampery - jakie prawo jazdy
Parlament Europejski zarekomendował do dalszych prac możliwość prowadzenia kamperów o masie 4250 kg kierowcom, którzy posiadają jedynie kategorię B. Pierwsze zielone światło dla tego pomysłu dała już w zeszłym roku Rada Unii Europejskiej. Skąd ten pomysł? Z postępu technologicznego. W ostatnich latach samochody kempingowe zaczęły robić się coraz cięższe. Efekt? Producenci musieli szukać rozwiązań na obniżenie DMC swoich pojazdów. Producenci kamperów zaczęli stosować ograniczenia w ilości osób mogących podróżować kamperem do trzech, czasami dwóch osób w związku z czym, chcąc podróżować w cztery osoby lub więcej, musimy szukać ograniczeń wagowych.
Proponowane zmiany sprawią, że kampery do 3,5 tony, które mogłyby zabrać na pokład nawet 5 osób, a w praktyce są np. trzyosobowe, będą łapać się na kategorię B z możliwością wykorzystania ich pełnych możliwości przewozowych.
Branża zareagowała pozytywnie na nowe plany. Potwierdza to Bartłomiej Siedlecki z Warszawskiego Centrum Caravaningu. - To będzie miało bardzo duży i bardzo pozytywny wpływ na rynek caravaningowy w całej Europie i w Polsce. Klienci nie będą tak często stawali przed pytaniem, czy robić kategorię C - powiedział.
Podróż kamperem - nowe zasady
Kurs i egzamin na prawo jazdy kategorii C to dzisiaj prawie 5 tysięcy zł. Proponowane zmiany są bardzo ważne szczególnie teraz, kiedy popularność caravaningu w Polsce i Europie wciąż jest bardzo duża i nic nie wskazuje, żeby ten trend uległ zmianie. W pandemii okazało się, że turystyka kempingowa, zwłaszcza przyjazdy kamperami są najbezpieczniejszą turystyką, bo urlopowicz ma wszystko do dyspozycji.
Firmy sprzedające i wypożyczające kampery zgodnie podkreślają, że zainteresowanie zakupem i wynajmem kamperów wciąż jest bardzo wysokie. Pozostaje jeszcze kwestia opłat drogowych, bo auto cięższe niż 3,5 tony w świetle przepisów jest ciężarówką, a to oznacza obowiązkowy Viatoll i wyższe opłaty za autostrady. To nie zostało na razie określone. Można mieć nadzieję, że te opłaty pozostaną na takim poziomie jak w przypadku samochodów do 3,5 tony.
Co nas czeka w najbliższych miesiącach? Proponowane zmiany to jedynie pomysł. Ramowe warunki dla nowelizacji praw jazdy powstaną zapewne dopiero po wyborach do europarlamentu, które odbędą się na początku czerwca.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Jaki zasięg ma Volkswagen ID.7? Sprawdził to Krystian Plato z "Raportu" Turbo
- Z robo-psem na spacer? Zobacz, co potrafi sztuczna inteligencja
- Kryzys producentów części zamiennych. W Polsce zagrożonych 50 tys. miejsc pracy
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo