Kryzys producentów części zamiennych. W Polsce zagrożonych 50 tys. miejsc pracy

Produkcja motoryzacyjnych części zamiennych.
Kryzys producentów części zamiennych. W Polsce zagrożonych 50 tys. miejsc pracy
Źródło: TVN Turbo
Samochody elektryczne mają mniej części. Skoro jest mniej potrzebnych podzespołów, to też cena powinna by niższa? Nie stanieją, ale spowodują zwolnienia w fabrykach podzespołów. O tym, w rozmowie z Mikołajem Borcowskim, wspomina prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Zobacz rozmowę z "Raportu" Turbo.

Rozwój technologiczny przynosi wiele korzyści, ale też zmiany na rynku pracy. U producentów części ostatnio spore zmiany kadrowe? Czym są spowodowane i kto jest zagrożony? W "Raporcie" Turbo sprawdził to Mikołaj Borcowski.

Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, zwrócił uwagę na kwestię popularności aut elektrycznych. - Sporo się dzieje, doniesienia medialne pokazują nam, że faktycznie ta transformacja w kierunku e-mobilności przynosi pierwsze efekty. Te negatywne, o których my od dawna mówiliśmy. Widzimy, że zapotrzebowanie na części maleje, w związku z czym ci producenci części muszą bardzo szybko podejmować działania zaradcze - stwierdził rozmówca Mikołaja Borcowskiego.

Zwolnienia w fabrykach części zamiennych w Polsce

Jak to wygląda w Polsce? Ile miejsc pracy w zakładach produkujących części zamiennych jest zagrożonych? - W Polsce już widzimy obecnie, że część firm podjęła decyzję o zwolnieniach. Widzimy w Bielsku-Białej zamknięty zakład FCA, czy też ma być zamknięty, więc tam już 500 osób jest, które pozostały w zakładzie, jest do zwolnienia. Marelli jest tutaj doskonałym przykładem, tam zdaje się 150 osób również ma stracić pracę. W Polsce około 50 tys. miejsc pracy związanych jest właśnie z produkcją typowo do pojazdów z silnikiem spalinowym i te miejsca pracy będą zwyczajnie zagrożone - tłumaczy

Gdzie będą produkowane części zamienne?

Czy zatem redukcje wynikają wyłącznie z kwestii technologicznych, czy te miejsca pracy przenoszą się w inny zakątek świata?

- Tutaj wydaje mi się, że pytanie i odpowiedź jest złożona. Sytuacja w Europie nie zachęca do inwestowania, tak? Chiny, USA mocno zachęcają inwestorów, żeby to właśnie tam lokowali swoją produkcję. Zobaczymy czy dalej europejski przemysł motoryzacyjny będzie tym czempionem tak jak dotychczas, wydaje się, że szanse na to są bardzo małe, a takie głosy, które płyną z Niemiec, nie są specjalnie optymistyczne - wyjaśnił Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

"Raport" Turbo - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości