Ekrany dotykowe pod lupą Euro NCAP
Euro NCAP zabiera się za ekrany. Nie te szpecące drogi i mosty, a te zdobiące wnętrza naszych przyszłych samochodów. Na ich temat wypowiedział się najsłynniejszy polski pilot rajdowy Maciej Wisławski:
To wszystko ładnie wygląda, ale ja twierdzę, że oderwanie naszej uwagi nawet na sekundę powoduje naprawdę bardzo poważne zagrożenie.
Od 2026 roku najwyższą notę mają dostawać tylko auta posiadające fizyczne przyciski lub przełączniki do kontroli najważniejszych funkcji, czyli: kierunkowskazów, świateł awaryjnych, wycieraczek, klaksonu i telefonu SOS.
Jak powiedział Norbert Cała z TECHLOVE, brzmi dobrze, ale nie do końca.
Jest to fajna zmiana, ale raczej taka pieczętująca status quo, który jest, bo żaden producent raczej nie usuwa przycisków do zmiany kierunkowskazów, do świateł awaryjnych. Te przyciski są z nami i raczej z nami zostaną.
Ekrany dotykowe a zwykłe przyciski – zalety i wady rozwiązań
Wokół propozycji Euro NCAP rozszalała się prawdziwa burza w szklance wody, ale to istotny sygnał od ważnej instytucji, że coś jest na rzeczy, gdy chodzi o ekrany dotykowe i bezpieczeństwo jazdy. Na pewno jest to dobry kierunek, ale jakby się zagłębić w istocie tej zmiany, to na pewno się zauważy, że zakres fizycznych przycisków jest nieco za wąski, ponieważ mówimy tu tylko o fizycznym sterowaniu takimi rzeczami jak kierunkowskazy, wycieraczki przedniej szyby, światła awaryjne. Natomiast sterowanie radiem czy klimatyzacją mogłoby pozostawać dotykowe.
Ostatecznie o tym, jak będą wyglądały wnętrza aut zadecydują nie dziennikarze, a klienci. Tu preferencje zależą od wieku. Młodsze osoby szukają dużych ekranów, bo lubią technologie. Starsze osoby wolą tradycjonalne rozwiązania, ponieważ zaczynały swoją motoryzacyjną przygodę od samochodów z pokrętłami albo nawet suwakami. Jest jeszcze jedna kwestia, która może decydować o tym, że producenci mogą dalej próbować upychać jak najwięcej funkcji w ekranach: to koszty!
O wiele taniej jest wprowadzić funkcje do ekranu, który i tak już jest niż tworzyć przyciski, które w niektórych segmentach muszą mieć odpowiedni dźwięk, odpowiednią fakturę i to wszystko kosztujepowiedział Filip Buliński z portalu Autokult.
Decyzja Euro NCAP nie spowolni rozwoju technologii, raczej odpowiednio go ukierunkuje. Warto pamiętać, że choć z ocenami tej instytucji liczą się klienci, to samo Euro NCAP nie ma mocy sprawczej i nie może narzucić niczego producentom.
"Raport" Turbo - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Spadło zainteresowanie elektrycznymi samochodami. Czy to przejściowe kłopoty?
- Autonomiczne samochody w Polsce, czy będą jeździć po naszych drogach? "Raport" Turbo
- Jeep Grand Cherokee - tylko cztery cylindry i hybryda. Sprawdź nasz test
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo