Autonomiczne samochody trzeba testować w prawdziwym ruchu ulicznym, ale prawo właściwie na to nie pozwala. Czy to się zmieni?
Autonomiczne auta w Polsce
Na początek trzeba wspomnieć o absolutnym minimum do rzetelnego opracowywania systemów samojezdnych. W tego typu testach im bardziej te warunki są naturalne, tym bardziej tę technologię możemy przetestować. Im bardziej są sztuczne, czyli poprzedzone konwojem policyjnym, tym bardziej te warunki są nierzeczywiste i nie możemy sprawdzić, jak te technologie się zachowują.
I właśnie w tym tkwi szkopuł. Obecnie w Polsce, żeby ktoś mógł zgodnie z prawem testować pojazdy autonomiczne, musi m.in. uzyskać zgodę zarządcy drogi, po której chcemy się poruszać, a także wszystkich osób przy niej mieszkających. Ponadto takie auto testowe musi być zarejestrowane jako nowe, a także musi mu towarzyszyć wspomniany radiowóz. To wszystko wypacza naturalność i spontaniczność środowiska, w którym przecież systemy docelowo mają się odnaleźć.
Wiele krajów ma przepisy, które pozwalają na jazdę samochodami autonomicznymi. Jeżeli z branży motoryzacyjnej chcemy ściągać do Polski jakieś technologie, to bez możliwości takich testów po prostu będziemy mieli straconą pozycję.
Projekt "autonomicznego prawa" już jest
W rządowym wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt zmiany kodeksu drogowego. Wśród założeń jest m.in. zastąpienie uzyskiwania zgód, jedynie obowiązkiem informowania mieszkańców o przeprowadzanych testach. Do nich będą mogły być także wykorzystywane używane samochody.
Branża zabiegała o zmiany od jakiegoś czasu. Według Dziennika Gazety Prawnej, w ciągu pięciu lat tylko jeden podmiot dostał zielone światło do testów. W związku, z czym nasi polscy inżynierowie jeżdżą po całym świecie i tam to testują, w Polsce niestety nie mogą tego robić. Także jest to pewnego rodzaju absurd. Trzeba pamiętać, że zanim kierownice w samochodach przestaną być potrzebne, minie jeszcze trochę czasu. Technologię opracowuje się krok po kroku i w trakcie każdego z tych etapów trzeba w końcu wyjechać na ulice.
Z jednej strony drogi powinniśmy uporządkować faktycznie i przygotować drogi pod pewną autonomię, z drugiej strony współczesna autonomia działa troszeczkę inaczej niż to, o czym myśleliśmy kiedyś. Czyli w tej chwili, systemy autonomiczne w samochodach działają tak jak człowiek. Czyli obserwują drogę i reagują na tę drogę tak, jak reagują normalni kierowcy. Przyjęcie projektu przez rząd planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
"Raport" Turbo - gdzie oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach.
Zobacz także:
- Najmocniejszy samochód Brabusa w historii. Ma moment obrotowy jak lokomotywa
- Jeep Grand Cherokee - tylko cztery cylindry i hybryda. Sprawdź nasz test
- Izera - polski samochód elektryczny. Doczeka się premiery? - "Raport" Turbo
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport" Turbo.