Było 56 stref czystego transportu, a zostało tylko 37

Było 56 stref czystego transportu, a zostało tylko 37
Było 56 stref czystego transportu, a zostało tylko 37
Źródło: Raport Turbo

W Niemczech zlikwidowano część stref czystego transportu. Jakość powietrza poprawiła się na tyle, że nie ma już potrzeby tak rygorystycznego ograniczania wjazdu samochodów. Z 56 stref czystego transportu zostało już tylko 37.

Biało-zielony znak

Mieszkańcy Warszawy mijają go od prawie roku. Krakowianie zapoznają się z nim pewnie tego lata, a Wrocławianie cały czas zastanawiają się nad tym, jak ma wyglądać ich strefa czystego transportu. Podczas gdy polskie miasta je wprowadzają, niemieckie już z nich rezygnują. Okazało się, że spełniły one swoje zadanie.

W 2024 roku nasi zachodni sąsiedzi zrezygnowali z tego rozwiązania w 10 miastach. Największym z nich był Hannover, w którym strefa funkcjonowała przez 16 lat. Władze miasta nie boją się o jakość powietrza. - To wiąże się z tym, że około 90% samochodów w Niemczech spełnia dość wygórowane normy, jeśli chodzi o emisje spalin, dlatego likwidacja tych stref nie oznacza, że ta jakość powietrza dramatycznie się pogarsza – mówi Wojciech Szymański - dziennikarz Deutsche Welle.

Pierwsza strefa środowiskowa w Niemczech zaczęła działać w 2008 roku

Średni wiek samochodu w Niemczech to nieco ponad 10 lat, czyli ponad cztery lata mniej niż w Polsce. Niemcy zaczęli też dużo wcześniej. Ich pierwsza tzw. strefa środowiskowa zaczęła działać w Berlinie w 2008 roku, czyli niedługo będzie pełnoletnia. Jedyna polska strefa, ta warszawska, też nie jest wieczna. - Strefa czystego transportu, nie będzie musiała obowiązywać, jeżeli stężenie tlenków azotu będzie poniżej dopuszczalnego limitu – mówi Piotr Siergiej reprezentujący Polski Alarm Smogowy.

Niemcy zwracają uwagę jeszcze na dwie ważne kwestie

Pierwsza to kwestia źródła zanieczyszczeń. Tamtejszym miastom udało się zmniejszyć stężenie pyłów zawieszonych i emisje dwutlenku węgla także dzięki zmianom źródeł ogrzewania w miastach. Samochody nie są jedynym emitentem. Druga kwestia, to ograniczenie wolności obywatelskich. - Niektóre stowarzyszenia, organizacje zaskarżały na przykład istnienie stref czystego transportu w miastach, w których ta jakość powietrza była już dobra i sądy przyznawały im racje – mówi Wojciech Szymański

Jest jeszcze za szybko by stwierdzić, czy warszawska syrenka oddycha lepszym powietrzem ,niż przed wprowadzeniem strefy. Polska nie jest jednym krajem, w których SCT dopiero są tworzone. Hiszpanie planują uruchomienie ponad stu takich rozwiązań.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości