Branża motoryzacyjna nie kryje obaw wobec projektu ustawy o testowaniu samochodów autonomicznych. Choć niedawno informowaliśmy o tej propozycji w Raporcie, teraz przedstawiciele przemysłu zgłosili do Ministerstwa Infrastruktury szereg zastrzeżeń. Czy nowe przepisy otworzą drogę do rozwoju technologii, czy raczej staną się przeszkodą?
Technologię autonomicznej jazdy trzeba testować i ją rozwijać
Projekt miał ułatwić testowanie systemów autonomicznych, a zdaniem branży propozycja zmian wcale tego zadania nie spełni. Do sprawdzenia systemów będzie potrzebne specjalne pozwolenie. - Żeby takie zezwolenie otrzymać, musi być cała lista warunków, często uznaniowych, więc z dużą dozą prawdopodobieństwa, bo przechodziliśmy to w przeszłości, te firmy tych zezwoleń nie otrzymają – mówi Tomasz Bęben ze Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Proponowane przepisy mogą ułatwić szpiegostwo przemysłowe?
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej szczegółowo analizują rządowy projekt ustawy i nie kryją zastrzeżeń. W 11-stronicowym dokumencie podnoszą kwestie wysokich kosztów uzyskania zezwolenia, ograniczeń dotyczących czasu i obszaru testów oraz obaw związanych z rolą Krajowego Koordynatora Prac Testowych. - Będzie miał bardzo duże możliwości wglądu w know-how, w informacje, w tajemnice przedsiębiorstw, w badania, w wyniki tych badań – podkreśla Tomasz Bęben. To budzi sprzeciw firm, które obawiają się o ochronę swoich danych i technologii.
Polska jest dziś autonomiczną pustynią?
Eksperci zwracają uwagę, że zanim samochody zaczną poruszać się całkowicie autonomicznie, konieczne jest dopracowanie szeregu systemów wspomagających – i właśnie tego dotyczy część zapisów ustawy. - Zupełna autonomiczność SAE 5 czy SAE 4? W 2023 roku w Polsce odbył się tylko jeden taki test – bardzo kontrolowany i mocno ograniczony. Generalnie jest to u nas niedozwolone. W Niemczech przepisy są znacznie bardziej zaawansowane i to właśnie tam rozwija się większość technologii, które znamy jako ADAS, czyli systemy wsparcia kierowcy – tłumaczy Aleksander Rajch z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Kiedy samochody w pełni autonomiczne wyjadą na drogi, wówczas pojawią się kolejne wyzwania. - Bardzo istotne będzie edukowanie - nie tylko kierowców, ale też rowerzystów, pieszych, wszystkich użytkowników dróg, że takie pojazdy będą się pojawiały – mówi Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Jednak to jeszcze pieśń przyszłości. Prace nad ustawą wciąż trwają.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Samochody autonomiczne na polskich drogach - kiedy będzie to możliwe?
- Samochody nas śledzą?
- Auto na ulicach Warszawy skanuje miasto – zdjęcia mają 100 megapikseli
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo