Więcej Stref Czystego Transportu w Polsce. Prezydent podpisał ustawę

Strefy Czystego Transportu w każdym większym mieście?
Strefy Czystego Transportu w każdym większym mieście?
Źródło: Raport Turbo
Obowiązek zakupu autobusów zeroemisyjnych, a także wprowadzenie stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców w przypadku złej jakości powietrza – tak mówią przepisy znowelizowanej Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która właśnie została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. 

Wygląda na to, że strefa czystego transportu – która obecnie obowiązuje w naszym kraju tylko w Warszawie – może niebawem zawitać również do innych polskich miast. Obowiązek jej wprowadzenia w przypadku obecności złej jakości powietrza wynika z przepisów ustawy podpisanej właśnie przez prezydenta. Uchwalenie tego aktu prawnego jest jednym z kamieni milowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. 

Strefy czystego transportu. Gdzie będą obowiązywać? 

Ustawa wprowadza obowiązek tworzenia stref czystego transportu (SCT) w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli na ich obszarze przekroczony zostanie roczny dopuszczalny poziom dwutlenku azotu w powietrzu. Nowe przepisy wskazują, że ustanowienie SCT powinno nastąpić od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki pomiarów jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Strefa musi zostać zatwierdzona przez radę gminy, a jej likwidacja będzie możliwa dopiero po trzech latach, jeśli w tym okresie nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2. 

Powyższe wytyczne oznaczają, że obowiązek wprowadzenia SCT może dotyczyć 37 polskich miast. Są to: 

  • Białystok 
  • Bielsko-Biała 
  • Bytom 
  • Bydgoszcz 
  • Chorzów 
  • Częstochowa 
  • Dąbrowa Górnicza 
  • Elbląg 
  • Gdańsk 
  • Gdynia 
  • Gliwice 
  • Gorzów Wielkopolski 
  • Katowice 
  • Kielce 
  • Koszalin 
  • Kraków 
  • Lublin 
  • Łódź 
  • Olsztyn 
  • Opole 
  • Płock 
  • Poznań 
  • Radom 
  • Ruda Śląska 
  • Rybnik 
  • Rzeszów 
  • Sosnowiec 
  • Szczecin 
  • Tarnów 
  • Toruń 
  • Tychy 
  • Wałbrzych 
  • Warszawa  
  • Włocławek 
  • Wrocław 
  • Zielona Góra 

Tylko zeroemisyjne autobusy 

ustawa wprowadza obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych przez gminy liczące ponad 100 tys. mieszkańców oraz przez podmioty, którym powierzono realizację przewozów pasażerskich w ramach miejskiego transportu drogowego na terenie tych gmin. Przepis ten nie będzie jednak dotyczył autobusów przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej, która wykracza poza granice administracyjne danego miasta. 

Ustawa zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 roku. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości