Volvo EX90 - flagowy elektryk ze Szwecji. Testowaliśmy go na drogach Kalifornii

Jest nowe Volvo EX90, to flagowy elektryk ze Szwecji. Testowaliśmy go na drogach Kalifornii
Jest nowe Volvo EX90, to flagowy elektryk ze Szwecji. Testowaliśmy go na drogach Kalifornii
Źródło: Raport Turbo
W Europie Volvo pokazało odmłodzone XC90, a w Stanach Zjednoczonych, w Kalifornii udostępniło do pierwszych światowych jazd elektryczny model EX90. Największym flagowym, elektrycznym SUV-em Volvo miał okazję jeździć Łukasz Byśkiniewicz.

EX90, czyli elektryczny odpowiednik XC90

Volvo XC90 jest z nami już ponad dwie dekady i jest symbolem szwedzkiego prestiżu. Można się spodziewać, że przez wiele najbliższych lat EX90 będzie najbardziej prestiżowym elektrykiem szwedzkiej marki.

Przód nie pozostawia wątpliwości, że to samochód na prąd

Miłośnicy volvo nie będą mieli problemu z rozpoznaniem, że model EX90 jest elektrycznym samochodem. Widać to choćby po zabudowanym grillu. Wlot powietrza w zderzaku otwiera się tylko wtedy, kiedy musi. Na dachu jest czarna tafla, a pod specjalną kopułką znajduje się lidar. Ten ma za zadanie widzieć więcej niż kierowca i reagować w sytuacji zagrożenia - dlatego jest tak wysoko.

Ponad 500 elektrycznych koni

Testowany model to najmocniejsza wersja o mocy 517 koni mechanicznych. Moment obrotowy wynosi 910 niutonometrów. Dysponując taką mocą spod świateł nie będziemy ruszać jako ostatni. Sprint do setki zajmuje 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna, jak w wielu elektrycznych samochodach, ograniczona jest do 180 km/h. Dysponując tak dużą mocą można by pojechać znacznie szybciej. Jednak tu chodzi o oszczędzanie zasięgu, a ten według producenta wynosi do 600 kilometrów.

Zawieszenie jest regulowane

Zawieszenie jest pneumatyczne i możemy je regulować. W takich standardowych ustawieniach samochód jest dość miękki. Po przełączeniu w nastawy „Performance” jest sztywniej, samochód dużo pewniej się prowadzi, nie pływa, nie nurkuje i dużo pewniej reaguje na ruchy kierownicą.

Mamy zupełnie nową deskę rozdzielczą

Przed oczami kierowcy znajduje się mały wyświetlacz z parametrami jazdy. Może się na nim wyświetlać również nawigacja. Pośrodku deski rozdzielczej Volvo EX90 znajduje się pionowy tablet o przekątnej ponad 14 cali. To wnętrze może zaspokoić gusta wielu wybrednych klientów, może się spodobać.

Ceny EX90 w Polsce rozpoczynają się od 399 tysięcy złotych. Prezentowana najmocniejsza wersja jest o 100 tysięcy droższa.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości