Stare opony będą trzymać w zakrętach niemal jak nowe – w Unii przedwcześnie utylizuje się 400 mln opon

Stare opony będą trzymać w zakrętach niemal jak nowe – w Unii przedwcześnie utylizuje się 400 mln opon
Stare opony będą trzymać w zakrętach niemal jak nowe – w Unii przedwcześnie utylizuje się 400 mln opon
Źródło: Raport Turbo
W życie weszła nowe dyrektywa, która zobowiązuje producentów opon do tego, by opony starczały nam na dłużej. Maję być też skuteczne, nawet po kilku latach.

Spytaliśmy przypadkowych kierowców o to, jak często zmieniają opony:

„Jeżeli chodzi o mnie to dla mnie maksymalny czas to jakieś 4 lata”.

„Mam dużo aut, dlatego kupuję nowe opony praktycznie dwa razy do roku. W jednym samochodzie co dwa, co trzy lata zmieniam”.

„Mniej więcej co 3,4 lata. Zawsze zwracam uwagę na miękkość gumy. To jest chyba najbardziej kluczowe. Jeżdżę motocyklem i jakby przywiązuje może wagę do tego dlatego tak”.

Wraz z wiekiem i przebiegiem każda opona traci swoje właściwości. Marcin Łobodziński, dziennikarz autokult.pl zademonstrował nam opony, które na pierwszy rzut oka są w porządku.

Tutaj mamy oponę, która ma jeszcze bardzo gruby bieżnik. Dla wielu to jest prawie nowa opona. Natomiast jest ona stara i przez to bardzo śliska. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni w ogóle nie trzyma. 
Marcin Łobodziński
Autokult.pl

Są nowe wytyczne, które nakazują formom produkcję trwalszych opony

Zgodnie z nowym europejskim rozporządzeniem R117-04 nawet opony zbliżające się do granicznej wysokości bieżnika 1,6 milimetra będą musiały dość rygorystyczne wymagania co do bezpieczeństwa, hałasu czy oporów toczenia. Dziś takie wymagania muszą spełniać jedynie opony nowe. Producenci będą musieli też informować o tym, jak wyprodukowana przez nich powinna się zachowywać wraz ze zużyciem.

Zmiany na lepsze?

Bardzo dobry kierunek. Niektórzy producenci bronili się, żeby czegoś takiego nie ujawniać. Z drugiej strony te najlepsze marki dążyły do tego, żeby to ujawnić. Kupując oponę na X lat możemy nią na prawdę do tego 1.6 milimetra jeździć. Nie musimy wymieniać ich po roku, dwóch trzech, bo niektórzy jeżdżą nawet 5, 6 lat. 
Krzysztof Dzyr
Dzyr.pl

Teoretycznie oznacza to oszczędność dla kierowców, będą rzadziej zmieniać opony, ale... zawsze musi być jakieś, ale.

Myślę, że jeżeli producenci mieliby stworzyć opony, które przy granicznym przebiegu będą nadal dobre, muszą popracować przede wszystkim nad trwałością gumy.
Marcin Łobodziński
Autokult.pl

Według badania przeprowadzonego przez Michelin. Połowa opon jest zmieniana, zanim głębokość bieżnika zbliży się do 3 milimetrów. Według francuzów co roku przedwcześnie utylizowanych jest 400 milionów opon. KPR

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości