Szeroki pakiet zmian w przepisach drogowych
Podpisana ustawa, uchwalona 17 października 2025 r., aktualizuje aż osiem aktów prawnych, w tym Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę o kierujących pojazdami. Jak podkreśla Kancelaria Prezydenta, nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, poprawić mobilność młodych osób oraz przeciwdziałać brakowi kierowców zawodowych, jednocześnie dostosowując polskie prawo do standardów UE. Większość przepisów zacznie obowiązywać w ciągu trzech miesięcy.
Kaski obowiązkowe dla młodych użytkowników jednośladów
Jedną z kluczowych zmian jest rozszerzenie obowiązku używania kasków ochronnych. Od teraz wszystkie osoby poniżej 16. roku życia poruszające się rowerem, rowerem elektrycznym, hulajnogą elektryczną lub innym urządzeniem transportu osobistego będą musiały mieć na głowie kask spełniający wymagania techniczne. Dodatkowo dzieci do 7. roku życia przewożone na rowerze muszą być zabezpieczone kaskiem i siedzieć w foteliku lub dodatkowym siodełku przeznaczonym do bezpiecznego transportu najmłodszych.
Nowe zasady dla hulajnóg i urządzeń transportu osobistego
Ustawa wprowadza także ograniczenia dotyczące młodszych użytkowników hulajnóg elektrycznych. Dzieci poniżej 13 lat nie będą mogły kierować takim pojazdem na drodze publicznej. Wyjątek stanowi strefa zamieszkania - tam kierowanie hulajnogą będzie dopuszczone, ale wyłącznie pod nadzorem osoby dorosłej.
Surowsze przepisy dla kierowców. Nowa przesłanka zatrzymania prawa jazdy
Kolejną istotną zmianą jest dodanie nowej podstawy do zatrzymania prawa jazdy. Dokument będzie mógł zostać odebrany kierowcy, który przekroczy dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. Zmieniono także przepisy dotyczące okresu próbnego dla świeżo uprawnionych kierowców kategorii B.
Prawo jazdy od 17. roku życia i ułatwienia dla zawodowców
Nowe regulacje dopuszczają możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B już od 17. roku życia, pod warunkiem posiadania pisemnej zgody rodziców lub opiekunów. Ustawa obniża też minimalny wiek kierowców zawodowych prowadzących pojazdy wymagające uprawnień kategorii D, D+E oraz D1 i D1+E na terenie Polski.
Zmiany w ewidencji kierowców i pracach Krajowej Rady BRD
Akt wprowadza również doprecyzowanie zasad gromadzenia informacji w Centralnej Ewidencji Kierowców, a do składu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dołącza reprezentant Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Nowe przepisy dotyczą także rolników, wojska i służb ratowniczych
Podniesiono maksymalną prędkość ciągników rolniczych i zestawów z przyczepą z 30 km/h do 40 km/h. Kolumny wojskowe liczące do 10 pojazdów nie będą potrzebowały zezwolenia na przejazd drogowy. Z kolei karetki będą mogły poruszać się po wyznaczonych buspasach, jeśli pozwoli na to zarządca drogi.
Do 31 grudnia 2027 r. elektryki nadal mogą legalnie korzystać z buspasów, zgodnie z decyzją lokalnych zarządców dróg.
Zobacz także:
- Hybryda, ale nie japońska - i to w pickupie
- Które elektryki najlepiej znoszą próbę czasu? Szwedzi sprawdzili baterie w używanych autach
- Małe auta na wymarciu – segment A i B coraz droższy
Źródło: auto-swiat.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay