Światowy ranking rowerowych metropolii 2025. Ważne zmiany i polski akcent

Rowery - zdjęcie ilustracyjne
Rowery
Źródło: Pixabay
Ogłoszono najnowszą edycję prestiżowego Copenhagenize Index - jednego z najbardziej wpływowych rankingów oceniających, jak miasta radzą sobie z tworzeniem przyjaznej, bezemisyjnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej. W tegorocznym zestawieniu zaszły znaczące zmiany, a wśród wyróżnionych ośrodków po raz pierwszy znalazła się rekordowa liczba miast z Polski.

Copenhagenize Index: barometr jakości miejskiej mobilności

Copenhagenize Index to ranking analizujący 100 największych metropolii świata pod kątem ich przygotowania do ruchu rowerowego. Ocenie podlega 13 kategorii, takich jak jakość infrastruktury, bezpieczeństwo, polityka transportowa, planowanie przestrzenne, zmiany w kulturze mobilności czy inwestycje w edukację komunikacyjną. Zestawienie jest uznawane za punkt odniesienia dla urbanistów i władz samorządowych, ponieważ wskazuje realne trendy w projektowaniu miasta przyszłości.

Holenderski model mobilności znów inspiruje świat

Tegoroczna edycja potwierdza, że konsekwentna polityka rowerowa potrafi zmienić sposób funkcjonowania całej metropolii. Miasta, które od lat inwestują w infrastrukturę pieszo-rowerową, osiągają nie tylko wysokie wyniki, lecz także ustanawiają nowe standardy dla pozostałych.

Przykładem takiego podejścia jest Utrecht, który w ostatnich latach stał się miastem modelowym, intensywnie przebudowując ulice w taki sposób, aby rower był jednym z głównych środków transportu. Obejmuje to zarówno tworzenie tzw. fietsstraten – ulic priorytetowych dla jednośladów – jak i transformację miejskich arterii w bardziej zielone i spokojne przestrzenie, przyjazne pieszym i cyklistom.

Ogromne środki przeznaczane na infrastrukturę, imponująca liczba parkingów rowerowych czy integracja systemu dróg rowerowych z transportem publicznym sprawiają, że wiele metropolii wskazuje Utrecht jako przykład pełnej, spójnej strategii mobilności.

Europa dominuje, Ameryka ponownie poza czołówką

Ranking po raz kolejny potwierdza, że to europejskie miasta tworzą światową ligę w zakresie zrównoważonej mobilności. Aż 28 spośród 30 najlepiej ocenionych ośrodków pochodzi ze Starego Kontynentu. Ośrodki z Ameryki Północnej, choć rozwijają infrastrukturę rowerową od lat, nadal pozostają poza globalną czołówką - w pierwszej trzydziestce znalazły się tylko dwa miasta z Kanady.

Polskie miasta z historycznym wejściem do globalnej elity

Polskie miasta w tegorocznym zestawieniu awansowały do światowej czołówki. Po raz pierwszy w historii aż pięć polskich miast znalazło się w globalnym rankingu Copenhagenize.

Najwyżej oceniono Wrocław (28. miejsce), który zdobył uwagę ekspertów nie tylko rozbudowaną siecią tras, ale także spójną filozofią ich projektowania, zorientowaną na styl holenderski. Doceniono m.in.: udostępnienie śródmieścia dla ruchu rowerowego, konsekwentne porządkowanie i ujednolicanie infrastruktury oraz wdrożenie Mikrohubu - pierwszej w Polsce stacji przeładunkowej dla rowerów cargo.

W zestawieniu znalazły się również Poznań (53. miejsce), Warszawa (62. miejsce), Gdańsk (63. miejsce) i Łódź (68. miejsce).

Co oznaczają te wyniki dla miast?

Copenhagenize Index działa jak przewodnik, wskazując kierunek rozwoju nowoczesnych, niskoemisyjnych i odpornych na korki miast. W dłuższej perspektywie przekłada się to na czystsze powietrze, lepsze zdrowie mieszkańców, atrakcyjniejszą przestrzeń publiczną i mniejszą liczbę kolizji.

Z pełnym zestawieniem miast uwzględnionych w Copenhagenize Index można zapoznać się na stronie: https://copenhagenizeindex.eu/

Zobacz także: