Kiedyś stanowiły fundament miejskiej motoryzacji, dziś są niemal na wyginięciu. Niemiecki automobilklub ADAC przeanalizował ceny nowych samochodów z segmentów A i B i udowodnił, że „małe” wcale nie oznacza już „tanie”.
Średnio ponad 100 tysięcy złotych
Tyle kosztuje u naszych zachodnich sąsiadów nowy samochód, który można określić mianem taniego. Porównując do tego nasz rynek, można powiedzieć, że jest nieco lepiej. -To jest koszt rzędu 64 tysięcy złotych. Oczywiście miejmy świadomość, że nie dostaniemy za to świetnie wyposażonego auta. To jest oczywiście podstawa – mówi Dariusz Balcerzyk z instytutu Samar. W przypadku takich aut, każdy dodatkowy pakiet będzie wymagał dopłaty. W standardzie są już np.: obowiązkowe zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Systemy bezpieczeństwa to w pewnym sensie ciężar
Ich zamontowanie to spory koszt dla producentów, którzy przerzucają to później na klientów. - Głównym wpływem na cenę tych nowych samochodów mają oczekiwania i wymagania Unii Europejskiej. Musi być coraz więcej systemów bezpieczeństwa, coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin, które te samochody muszą spełniać. A to wszystko kosztuje, generuje tę cenę - mówi ekspert rynku motoryzacyjnego Paweł Molasy.
Producentom przestaje się opłacać produkcja małych tanich aut
Ofiarami tej restrykcyjnej polityki stały się w ostatnich latach między innymi Peugeot 108, Skoda Citigo, Citroen C1 czy Smart ForTwo. Z drugiej strony na rynku ostały się jeszcze auta takie jak Opel Corsa czy Kia Picanto. Chociaż ich przyszłość na rynku też może być wątpliwa. - Za te same pieniądze można kupić samochody o dwie klasy wyżej, dużo wygodniejsze, bo np. SUV-y dużo bezpieczniejsze, bo jednak fizyka się nie da oszukać. – mówi Maciej Pertyński juror Word Car Of The Year.
A może mały elektryk?
Jednak dla tych, którzy potrzebują typowego auta do miasta, pewną alternatywą mogą być auta elektryczne. Są one wprawdzie nieco droższe od samochodów spalinowych, ale przy dopłacie od rządu, taki zakup może okazać się korzystniejszy. - Cenniki elektrycznych nowych samochodów startują już od 76 tysięcy złotych//kwota dopłaty wynosi od 18 do 40 tysięcy złotych – mówi Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska. Należy jednak pamiętać, że na wysokość dopłaty ma wpływ kilka czynników. Między innymi to, czy jesteśmy osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą lub, czy mamy stary samochód do zezłomowania.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo