Specjalne siatki poprawią bezpieczeństwo nietoperzy
Na fragmencie S19 instalowane są 4-metrowe siatki wykonane z wytrzymałego materiału polimerowego. Ich zadaniem jest naprowadzanie nietoperzy na wyższy tor lotu, tak aby mogły bezpiecznie pokonywać trasę szybkiego ruchu. W wybranych miejscach konstrukcje te są montowane na już istniejących ekranach akustycznych oraz barierach przeciwolśnieniowych.
Lokalizacje wybrano tam, gdzie regularnie odnotowywano przeloty nietoperzy przecinające planowany przebieg drogi.
Szeroko zakrojone badania chiropterologiczne
Przed rozpoczęciem inwestycji, na odcinku Dukla - Równe - Zboiska wykonano szczegółowe badania terenowe i nasłuchowe. Specjaliści analizowali: występowanie kolonii i schronień, trasę przelotów i aktywność żerowiskową różnych gatunków. W rejonie stwierdzono obecność dziewięciu gatunków nietoperzy, m.in. nocka dużego, podkowca małego, mopka, borowca wielkiego, karlika malutkiego czy mroczka późnego.
Najważniejsze kolonie znajdują się w kościołach w Równem i Wietrznie oraz w zabytkowym parku pałacowym w Dukli. Na podstawie obserwacji wyznaczono cztery strefy szczególnej aktywności, w tym okolice rzeki Jasiołki oraz rejon estakad w miejscowościach Równe i Zboiska.
Jakie rozwiązania zastosowano, aby chronić nietoperze?
Inwestycja obejmuje zestaw środków mających utrzymać naturalne korytarze migracyjne tych ssaków i ograniczyć ryzyko ich zderzeń z pojazdami. Wprowadzono m.in.: siatki kierujące loty, ekrany przeciwolśnieniowe oraz wysokie estakady.
Wszystkie te działania zgodne są z decyzją środowiskową oraz zaleceniami „Poradnika ochrony nietoperzy przy inwestycjach drogowych”. Sprawdzone zostały również na innych dużych projektach infrastrukturalnych, m.in. na S3 i S8.
Ochrona nietoperzy jest bardzo istotna
Wprowadzone zabezpieczenia pozwalają utrzymać ciągłość tras migracyjnych i obszarów żerowania nietoperzy, a jednocześnie zwiększają bezpieczeństwo kierowców. Zwierzęta te pełnią ważną funkcję w środowisku – każdego dnia eliminują ogromne ilości owadów, wpływając korzystnie na równowagę ekosystemów.
Zobacz także:
- Hybryda, ale nie japońska - i to w pickupie
- Nietypowe konstrukcje na targach SEMA
- SUV i pickup z dala od centrum miasta?
Źródło: GDDKiA
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA