SUV i pickup z dala od centrum miasta?

SUV i pickup z dala od centrum miasta?
SUV i pickup z dala od centrum miasta?
Źródło: Raport Turbo
Unia Europejska chce zmniejszyć ilość SUV-ów i pick-upów w centrach miast. A jakie jest uzasadnienie? Są zbyt niebezpieczne i zabierają za dużo miejsca.

RAM to jeden z kilku samochodów naszej bohaterki

Aneta woli poruszać się po mieście samochodami, które jak mówi – budzą respekt. Według niej amerykański pick-up - mimo sporych wymiarów - bardzo dobrze sprawdza się jako wóz do codziennej jazdy. - Jazda tym samochodem jest naprawdę przyjemnością, dlatego, że zawsze mogę wszędzie wszystko zabrać, nie tworzy dla mnie żadnych problemów parkowanie tym samochodem i czuję się znacznie bezpieczniej – mówi Aneta Markowska.

Duże SUV-y i pick-upy – bezpieczne dla kierowcy, śmiertelnie groźne dla pieszych

Duże auta świetnie chronią swoich pasażerów, ale dla pieszych i rowerzystów mogą być wyjątkowo niebezpieczne. Gdy ktoś trafi przed maskę takiego kolosa, konsekwencje często są tragiczne. Amerykańskie badania pokazują, że przy potrąceniu pieszego z prędkością 64 km/h przez zwykłą osobówkę ryzyko śmierci wynosi ok. 53%. W przypadku SUV-a lub pick-upa ten odsetek może sięgać nawet 100%. Jak tłumaczy Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego, nie da się oszukać praw fizyki: większa masa, większe gabaryty, wyżej poprowadzona maska i masywny przód sprawiają, że w zderzeniu z pieszym, rowerzystą czy mniejszym autem, to właśnie ci ostatni z góry są na przegranej pozycji.

Wygonić duże auta z centrów miast?

Zwiększona śmiertelność to jeden powód, który może wpłynąć na ograniczenie wjazdu do centrum miasta SUV-ami lub pick-upami. Druga kwestia to rosnące wymiary tych aut. Według raportu organizacji Transportation and Environment od 2001 roku do dziś samochody tego typu stały się szersze o 11 centymetrów. Patrząc jednak na nasz polski rynek, najlepiej sprzedają się SUV-y, które rozmiarami przypominają klasyczne osobówki. - W tym roku sprzedano już 290 tysięcy nowych SUV-ów i z tych 290 tysięcy przeważają, bo sięgają prawie 200 tysięcy samochody najmniejsze czyli klasy B i C – tłumaczy Dariusz Balcerzyk z Samaru.

Czy droższe parkowanie zadziała?

Niektórzy zwracają też uwagę, że wprowadzenie ograniczeń raczej za wiele nie zmieni. Zalicz się do nich dr hab. inż. Piotr Wróblewski prodziekan kierunku Transport UTH. - Według mnie zwiększanie opłat parkingowych związanych z masą pojazdu oraz ich wymiarami nie będzie odstraszać uczestników ruchu, ponieważ i tak każdy musi dojechać do celu -mówi Wróblewski. Na razie nie wiadomo, kiedy Unia Europejska mogłaby rozpatrzyć i wprowadzić nowe przepisy.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także: