Mercedes-Benz W196 R Stromlinienwagen z 1954 roku trafił pod młotek i osiągnął zawrotną cenę 53,01 miliona dolarów (ok. 51,155 miliona euro). To historyczny wynik, który czyni ten model drugim najdrożej sprzedanym Mercedesem w historii. Egzemplarz, który prowadził m.in. Juan Manuel Fangio, potwierdza, że klasyczne samochody wyścigowe nadal są w centrum uwagi kolekcjonerów.
Historyczna aukcja Mercedesa W196 R
Licytacja odbyła się w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, a organizatorem było RM Sotheby’s. W196 R Stromlinienwagen to wyjątkowy model Grand Prix, który w połowie lat 50. dominował na torach wyścigowych Formuły 1.
Egzemplarz sprzedany za ponad 53 miliony dolarów był prowadzony przez legendarnych kierowców, takich jak Juan Manuel Fangio i Stirling Moss. Samochód ten odnosił spektakularne sukcesy, a jego sprzedaż ustanowiła nowy rekord dla aut Grand Prix sprzedanych na aukcjach.
To jednak nie pierwszy raz, kiedy Mercedes W196 R osiąga astronomiczną kwotę. W 2013 roku inny egzemplarz tego modelu został sprzedany za 29,6 miliona dolarów, ale tegoroczna aukcja wyraźnie pobiła tamten wynik.
Pięć najdrożej sprzedanych Mercedesów w historii
Mercedes-Benz to marka, której kolekcjonerskie modele od lat biją rekordy aukcyjne. Oto lista pięciu najdrożej sprzedanych egzemplarzy w historii:
- 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – 135 milionów euro (2022 r.)
- 1954 Mercedes-Benz W196 R Stromlinienwagen – 51,155 miliona euro (2025 r.)
- 1954 Mercedes-Benz W196 R – 29,6 miliona dolarów (2013 r.)
- 1936 Mercedes-Benz 540K Special Roadster – 11,77 miliona dolarów (2012 r.)
- 1937 Mercedes-Benz 540K Special Roadster – 9,68 miliona dolarów (2011 r.)
Najdroższym Mercedesem w historii pozostaje Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, sprzedany w 2022 roku za 135 milionów euro. Ten unikatowy model był częścią wewnętrznej kolekcji marki i trafił do prywatnego kolekcjonera.
Dlaczego Mercedes W196 R jest tak cenny?
Mercedes-Benz W196 R to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów swoich czasów. Był to bolid, który wprowadził do Formuły 1 takie innowacje jak bezpośredni wtrysk paliwa oraz aerodynamiczne nadwozie, inspirowane samochodami wyścigowymi z Le Mans.
Model ten zapewnił Mercedesowi dominację w sezonach 1954 i 1955, co przełożyło się na mistrzowskie tytuły zdobyte przez Juana Manuela Fangio. Samochód ten miał dwie wersje nadwozia – z tradycyjnymi otwartymi kołami oraz w formie zamkniętego „Streamlinera”, czyli wersji opływowej, która sprawdziła się szczególnie dobrze na torach o wysokich prędkościach.
Zobacz także:
- Audi ponownie zmienia nazewnictwo modeli. Klienci nie nadążają za decyzjami producenta
- Volkswagen ID.1 – najtańszy elektryk niemieckiej marki. Czy to odpowiedź na Renault 5?
- Aston Martin Valkyrie Hypercar gotowy na Le Mans. Brytyjczycy wracają do walki
Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: Mercedes-Benz