Aston Martin oficjalnie zaprezentował Valkyrie Hypercar, czyli swój najnowszy samochód wyścigowy, który ma stanąć do rywalizacji w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Model ten ma być jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie pojazdów w historii brytyjskiej marki i rywalizować z najlepszymi zespołami w FIA World Endurance Championship (WEC) oraz IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
Valkyrie Hypercar – technologia Formuły 1 na torze wyścigowym
Valkyrie to nie tylko wyścigowa maszyna, ale też motoryzacyjna rewolucja, w której zastosowano technologie rodem z Formuły 1. Jak podkreśla Aston Martin w oficjalnym komunikacie:
Aston Martin Valkyrie to rewolucja w historii inżynierii motoryzacyjnej, reprezentująca szczyt osiągów, designu i innowacji. Samochód wyścigowy dzieli wiele elementów DNA z wersją drogową, z tym samym silnikiem V12 w jego sercu. Dzięki niezwykłemu połączeniu technologii F1 i doświadczenia w budowie samochodów drogowych, Valkyrie jest prawdziwie stworzona do wyścigów. Jej udział w najwyższym poziomie globalnych wyścigów długodystansowych jeszcze bardziej umocni jej pozycję jako technologicznego osiągnięcia.Aston Martin
Sercem wyścigowego Valkyrie Hypercar jest 6,5-litrowy silnik V12. To jednostka wolnossąca, która generuje moc 680 KM. Została ona ograniczona, aby spełnić regulacje swojej klasy. Dzięki niezwykle zaawansowanej aerodynamice samochód jest w stanie osiągnąć ogromny docisk, co kluczowe w wyścigach długodystansowych.
Aston Martin wraca do Le Mans w wielkim stylu
Aston Martin od lat związany jest z wyścigami długodystansowymi, ale w najwyższej klasie Le Mans Hypercar (LMH) nie miał jeszcze swojego reprezentanta. Valkyrie Hypercar ma to zmienić, wchodząc w rywalizację z takimi gigantami jak Ferrari, Porsche, Toyota czy Peugeot. Brytyjska marka zapowiada, że ich nowy bolid będzie wystawiany przez zespół Heart of Racing, który od lat rywalizuje w serii IMSA oraz WEC. Oprócz Le Mans, Valkyrie pojawi się także w wyścigach 24h Daytona, Sebring 12h oraz całym sezonie FIA WEC.
Dlaczego Aston Martin stawia na Hypercary?
Decyzja o wejściu do klasy Le Mans Hypercar (LMH) to efekt zmian w regulaminach wyścigowych, które otworzyły drogę do rywalizacji dla marek produkujących supersamochody drogowe. Valkyrie, choć ma swoje drogowe wcielenie, została zaprojektowana z myślą o wyścigach. W ostatnich latach Aston Martin koncentrował się głównie na rywalizacji w klasach GT, jednak teraz chce walczyć o najwyższe trofeum w długodystansowych wyścigach. Le Mans to prestiżowy tytuł, który może podnieść wartość marki i zwiększyć zainteresowanie jej samochodami drogowymi.
Kiedy Valkyrie Hypercar zadebiutuje na torze?
Pierwsze testy nowego bolidu Aston Martina mają odbyć się jeszcze w 2025 roku, a oficjalny debiut wyścigowy planowany jest na sezon 2025/2026. Głównym celem jest zwycięstwo w Le Mans w 2026 lub 2027 roku, a Aston Martin nie ukrywa, że chce dołączyć do elitarnego grona marek, które triumfowały w tym legendarnym wyścigu.
Czy Valkyrie Hypercar spełni oczekiwania i stanie na najwyższym stopniu podium w Le Mans? Rywalizacja w najwyższej klasie FIA WEC jest wyjątkowo wymagająca, ale Aston Martin już teraz zapowiada, że ich powrót na szczyt to tylko kwestia czasu.
Zobacz także:
- Renault Filante Record – elektryczny Batmobil, który ma pobić rekord zasięgu
- Audi kończy produkcję modelu Q8 e-tron i zamyka fabrykę w Brukseli
- Alfa Romeo Giulia przestanie być sedanem? Kolejna piękna linia przejdzie do historii
Autor: MM