Jakość paliw na stacjach. Gdzie najwięcej nieprawidłowości?

Stacja benzynowa
Stacja benzynowa
Źródło: Pixabay
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wynikach badań próbek paliw, które zostały pobrane w 2023 r. Nieprawidłowości dotyczą 2,59% z nich. Niby niedużo, ale to prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej. 

Problem „chrzczonego” paliwa nie jest już dla kierowców takim utrapieniem, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Pierwszy raz takie badanie odbyło się w 2003 r., a wówczas aż 30% badanych próbek nie spełniało wymogów. Obecnie sytuacja znacznie się poprawiła, co nie znaczy, że jest idealna. 

Jakość paliw na stacjach w poszczególnych województwach 

UOKiK poinformował, że odsetek próbek niespełniających określonych wymogów różni się w zależności od województwa. W opublikowanym komunikacie czytamy, że najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75% zbadanych), podlaskim (4,76%) małopolskim (3,81%) i kujawsko-pomorskim (3,64%).  

Inspekcja Handlowa przeprowadziła też szereg kontroli, posiłkując się zgłoszeniami od kierowców. W ich przypadku odsetek nieprawidłowości był znacznie wyższy. Największy był w województwach: pomorskim (25%), warmińsko-mazurskim (22,22%) i małopolskim (10%). Wszystkie z nich dotyczyły oleju napędowego. 

W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe. 
Tomasz Chróstny 
Prezes UOKiK 

Czego dotyczą nieprawidłowości w badanych paliwach? 

Paliwa nie spełniały norm jakości z różnych powodów. Najczęściej dotyczyły one zawartości wody, temperatury zapłonu oraz stabilności oksydacyjnej (czyli odporności paliwa na starzenie) w przypadku oleju napędowego oraz indeksu lotności, motorowej liczby oktanowej i prężności par w przypadku benzyn. Co istotne, wszystkie badane próbki LPG spełniały założone normy. 

Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości