Problem „chrzczonego” paliwa nie jest już dla kierowców takim utrapieniem, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Pierwszy raz takie badanie odbyło się w 2003 r., a wówczas aż 30% badanych próbek nie spełniało wymogów. Obecnie sytuacja znacznie się poprawiła, co nie znaczy, że jest idealna.
Jakość paliw na stacjach w poszczególnych województwach
UOKiK poinformował, że odsetek próbek niespełniających określonych wymogów różni się w zależności od województwa. W opublikowanym komunikacie czytamy, że najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75% zbadanych), podlaskim (4,76%) małopolskim (3,81%) i kujawsko-pomorskim (3,64%).
Inspekcja Handlowa przeprowadziła też szereg kontroli, posiłkując się zgłoszeniami od kierowców. W ich przypadku odsetek nieprawidłowości był znacznie wyższy. Największy był w województwach: pomorskim (25%), warmińsko-mazurskim (22,22%) i małopolskim (10%). Wszystkie z nich dotyczyły oleju napędowego.
W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe.Prezes UOKiK
Czego dotyczą nieprawidłowości w badanych paliwach?
Paliwa nie spełniały norm jakości z różnych powodów. Najczęściej dotyczyły one zawartości wody, temperatury zapłonu oraz stabilności oksydacyjnej (czyli odporności paliwa na starzenie) w przypadku oleju napędowego oraz indeksu lotności, motorowej liczby oktanowej i prężności par w przypadku benzyn. Co istotne, wszystkie badane próbki LPG spełniały założone normy.
Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.
Zobacz także:
- Nowy obowiązek dla instalacji LPG. Bez tego nie będzie przeglądu?
- Elektryczne motocykle? Nie! Wolimy te spalinowe
- Zaczynał życie jako wojskowa ciężarówka, a teraz jest ekstremalnym kamperem
Autor: MM
Źródło: UOKiK
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay