Każdy ma swoje normy
Auta sprzedawane i wyprodukowane na rynek Europejki od lat muszą spełniać rygorystyczne normy emisji spalin EURO.
Bądź co bądź, auta amerykańskie również muszą spełniać normy emisji spalin i to bardzo wyśrubowane, zresztą Amerykanie wraz ze Szwedami te normy w 74 roku wprowadzili i rozpoczęli te całą rewolucję.Maciej Pertyńskidziennikarz motoryzacyjny
Problem jednak w tym, że amerykańskie normy nie nazywają się EURO
Za oceanem stosowane są standardy EPA lub CARB, które w Polsce nie są zamiennie z normą euro. Czy auto, które nie spełnia norm Euro, może więc wjechać do strefy czystego transportu w Warszawie?
Co do zasady, jeśli chodzi o strefę czystego transportu, powinna decydować norma euro, natomiast dla kierowcy łatwiej jest określić wiek pojazdu. Jeszcze kilka lat temu do bazy w CEPIK-u nie wpisywano norm Euro. Więc w tym momencie kiedy kierowca ma decydować, czy może wjechać do strefy czystego transportu, czy załatwić sobie jakieś wyłączenie, dużo łatwiej jest wiedzieć, z którego roku jest to auto.Jakub DybalskiZDM w Warszawie
Jeśli więc auto nie spełnia normy Euro - bez względu na jego pochodzenie liczy się wiek
Na przykład do SCT w Warszawie od 1 stycznia 2026 roku będą mogły wjeżdżać auta z silnikami benzynowymi, które będą spełniały co najmniej Euro 3 lub nie będą starsze niż 26 lat.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Czytaj także:
- Miasteczko pełne symulatorów... wypadków drogowych
- Na wielu polskich drogach panuje chaos informacyjny
- Drugie życie parkomatów. Warszawa oddaje używane urządzenia innemu miastu
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo