Rogatki w dół, czerwone światła migają – wolno jechać?

Rogatki opuszczone i migają czerwone światła - wolno jechać?
Rogatki opuszczone i migają czerwone światła - wolno jechać?
Źródło: Raport Turbo
Wielu kierowców wciąż ignoruje sygnalizację i łamie przepisy, wjeżdżając na tory wprost pod nadjeżdżający pociąg. Kolejarze i drogowcy mają dość takiego ryzyka – dlatego wspólnie wprowadzają system „RedLight”, który pozwoli skutecznie namierzać i karać tych, którzy ignorują zasady i narażają życie.

System „RedLight” pomaga wykrywać wykroczenia na przejazdach kolejowych

W 2024 roku na polskich przejazdach kolejowo-drogowych zginęły już 23 osoby. Droga hamowania pociągu może sięgać nawet dwóch kilometrów – a maszynista, widząc przeszkodę na torach, ma do dyspozycji jedynie sygnał dźwiękowy. W zeszłym roku doszło do niemal 40 wypadków, w których 29 osób zostało rannych. By zwiększyć bezpieczeństwo, kolejarze i drogowcy coraz częściej korzystają z systemu „RedLight”. To zestaw kamer, które automatycznie wykrywają próby przejazdu przy czerwonym świetle. – W momencie, gdy kamera zarejestruje migające czerwone światło, rozpoczyna się nagrywanie. Każdy kierowca, który mimo to przejeżdża przez przejazd, zostaje zarejestrowany – wyjaśnia Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Nie tylko brawura – na przejazdach często zawodzi też uwaga

Archiwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pełne są nagrań niebezpiecznych zachowań kierowców na przejazdach kolejowych. Omijanie rogatek – jak miało to miejsce w Przyłęku Dużym w województwie łódzkim – to skrajna nieodpowiedzialność i niemal gwarancja tragedii. Jednak nie zawsze przyczyną wypadku jest brawura. Czasem wystarczy chwila nieuwagi. – Jeżeli jesteśmy w samochodzie i coś rozproszy naszą uwagę, przejazdu i pociągu możemy po prostu nie zauważyć. Musimy traktować przejazdy kolejowe jako miejsca szczególnego zagrożenia – jako miejsca, które mogą nas naprawdę zabić – podkreśla Marcin Grzebieluch, instruktor techniki jazdy z carvenst.pl.

Archiwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego gromadzą niebezpieczne zachowania

Archiwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego są pełne nagrań dokumentujących skrajnie niebezpieczne zachowania kierowców na przejazdach kolejowych. Omijanie zamkniętych rogatek – jak w przypadku z Przyłęku Dużego w województwie łódzkim – to przykład kompletnej nieodpowiedzialności i igrania z życiem. Ale przyczyną wypadków nie zawsze jest brawura. Czasem wystarczy moment nieuwagi. – Jeśli coś nas rozproszy podczas jazdy, możemy zwyczajnie nie zauważyć przejazdu ani nadjeżdżającego pociągu. Dlatego przejazdy kolejowe trzeba traktować jako miejsca szczególnego zagrożenia – miejsca, które naprawdę mogą nas zabić – mówi Marcin Grzebieluch, instruktor techniki jazdy z carvenst.pl.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości