System „RedLight” pomaga wykrywać wykroczenia na przejazdach kolejowych
W 2024 roku na polskich przejazdach kolejowo-drogowych zginęły już 23 osoby. Droga hamowania pociągu może sięgać nawet dwóch kilometrów – a maszynista, widząc przeszkodę na torach, ma do dyspozycji jedynie sygnał dźwiękowy. W zeszłym roku doszło do niemal 40 wypadków, w których 29 osób zostało rannych. By zwiększyć bezpieczeństwo, kolejarze i drogowcy coraz częściej korzystają z systemu „RedLight”. To zestaw kamer, które automatycznie wykrywają próby przejazdu przy czerwonym świetle. – W momencie, gdy kamera zarejestruje migające czerwone światło, rozpoczyna się nagrywanie. Każdy kierowca, który mimo to przejeżdża przez przejazd, zostaje zarejestrowany – wyjaśnia Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Nie tylko brawura – na przejazdach często zawodzi też uwaga
Archiwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pełne są nagrań niebezpiecznych zachowań kierowców na przejazdach kolejowych. Omijanie rogatek – jak miało to miejsce w Przyłęku Dużym w województwie łódzkim – to skrajna nieodpowiedzialność i niemal gwarancja tragedii. Jednak nie zawsze przyczyną wypadku jest brawura. Czasem wystarczy chwila nieuwagi. – Jeżeli jesteśmy w samochodzie i coś rozproszy naszą uwagę, przejazdu i pociągu możemy po prostu nie zauważyć. Musimy traktować przejazdy kolejowe jako miejsca szczególnego zagrożenia – jako miejsca, które mogą nas naprawdę zabić – podkreśla Marcin Grzebieluch, instruktor techniki jazdy z carvenst.pl.
Archiwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego gromadzą niebezpieczne zachowania
Archiwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego są pełne nagrań dokumentujących skrajnie niebezpieczne zachowania kierowców na przejazdach kolejowych. Omijanie zamkniętych rogatek – jak w przypadku z Przyłęku Dużego w województwie łódzkim – to przykład kompletnej nieodpowiedzialności i igrania z życiem. Ale przyczyną wypadków nie zawsze jest brawura. Czasem wystarczy moment nieuwagi. – Jeśli coś nas rozproszy podczas jazdy, możemy zwyczajnie nie zauważyć przejazdu ani nadjeżdżającego pociągu. Dlatego przejazdy kolejowe trzeba traktować jako miejsca szczególnego zagrożenia – miejsca, które naprawdę mogą nas zabić – mówi Marcin Grzebieluch, instruktor techniki jazdy z carvenst.pl.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Na wielu polskich drogach panuje chaos informacyjny
- Od czego zależy ciśnienie w oponach?
- Przyczepa kempingowa – jakie prawo jazdy jest potrzebne?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo