Co trzeba wiedzieć przed wyprawą na urlop z przyczepą kempingową?

Co trzeba wiedzieć przed wyprawą na urlop z przyczepą kempingową?
Co trzeba wiedzieć przed wyprawą na urlop z przyczepą kempingową?
Źródło: Raport Turbo
Wakacje w pełni, pogoda dopisuje więc bardzo możliwe, że czyjejś głowie pojawi się pomysł na... wypożyczenie przyczepy kempingowej. Niestety wielu kierowców zapomina, że jazda z dodatkowym obciążeniem na haku wiąże się z koniecznością przestrzegania wcześniej nieznanych przepisów.

Podczas holowania przyczepy najważniejsze jest... odpowiednie prawo jazdy

Wszystko uzależnione jest od masy przyczepy i od masy zestawu samochód + przyczepa. Kierowcy z kategorią B mogą ciągnąć przyczepę do 750 kg. W przypadku przyczepy cięższej dopuszczalna masa całkowita zestawu nie może przekroczyć 3,5 tony. Kod 96 podwyższa limit DMC do 4250 kg. Jeżeli DMC zestawu będzie większe, niezbędna jest już kategoria B+E. W tym przypadku DMC przyczepy nie może przekroczyć 3,5 tony i nie może być wyższy niż DMC holującego samochodu. W przypadku kategorii B z kodem 96, jak i kategorii B+E niezbędne jest zdanie egzaminu. Jedyna różnica jest w tym, że do kategorii B +E możemy podejść do egzaminu po szkoleniu, a natomiast na kod. B96 nie musimy uczestniczyć w żadnym szkoleniu. Możemy przyjść z ulicy, zapisać się na egzamin i zdać ten egzamin.

Oprócz prawa jazdy potrzebna jest też odpowiednia technika

Jazda z przyczepą kempingową wymaga również zmiany stylu jazdy, przewidywania i podejmowania decyzji oraz wykonywania manewrów z odpowiednim wyprzedzeniem. Musimy pamiętać, że droga hamowania znacznie się wydłuży no i musimy hamować odpowiednio wcześnie i płynnie. Musimy zwracać uwagę, chociażby na tonaż, którym się przemieszczamy, ponieważ ograniczenia wynikające z przepisów ruchu drogowego już mogą nas dotyczyć. Przy bardzo silnym wietrze musimy uważać, dostosować prędkość i bardzo pilnować jak wyjeżdżamy zza ściany lasu czy innych budynków.

Niezwykle ważne jest też samo spakowanie samochodu i przyczepy

Nieodpowiednie ułożenie ładunku w może doprowadzić do niebezpiecznego zachowania całego zestawu i w konsekwencji może doprowadzić do wypadku. W przypadku przyczep szerszych trzeba się uzbroić w lusterka, upewnić się, że ten zaczep jest prawidłowo zapięty, czy masy ruchome w pojeździe są prawidłowo rozłożone, bo to ma największy wpływ na wężykowanie podczas jazdy więc te ciężkie rzeczy staramy się bardziej osi i z przodu pojazdy przesunąć w granicach maksymalnego nacisku na hak.

Pozostaje jeszcze kwestia dopuszczalnych prędkości

Tutaj nie zmienia się jedynie dopuszczalna prędkość na terenie zabudowanym. Pozostałe limity są już wyraźnie niższe. Nie można zapominać, że zestaw o DMC wyższej niż 3,5 tony będzie kwalifikowany jako pojazd ciężki a taki wymaga już opłat drogowych w systemie e-TOLL.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości