Taksówkarze rezygnują z pracy. Stawka za kilometr nie zmieniła się od 20 lat

Taksówkarze rezygnują z pracy
Taksówkarze rezygnują z pracy
Coraz mniej taksówek jeździ po naszym kraju - tak wynika z ostatnich danych dotyczących tej branży. Taksówkarze rezygnują z zawodu z różnych powodów, ale jak twierdzą, że głównym są oczywiście finanse. Michał Murawiński omówił temat w "Raporcie Turbo".

Patrząc na ulice zwłaszcza dużych miast, to taksówki są, jeżdżą i wydaje się, że pod względem liczebności, to w ich branży nic za bardzo się nie zmieniło. Statystki są jednak inne.

Liczby nie kłamią, taksówek ubywa

Jak podaje gazeta.pl w tym roku w naszym kraju do połowy maja zarejestrowano ponad 1240 nowych taxi, ale jednocześnie wykreślono blisko 1640. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 5 miesięcy w Polsce ubyło niemal 400 taksówek. - Problem narasta, a zaczął się w marcu 2020 roku wraz z wybuchem pandemii. Dużo osób uciekło z tego zawodu w autobusy, TIR-y i w korporacji, z którą ja współpracuje, przed pandemią było nas około 800, a w trakcie pandemii zrobiło się 400 – mówił nam Szymon Komorowski ze Związku Zawodowego Taksówkarzy "Warszawski Taksówkarz".

Po tym wszystkim, choć popularnych taryf przybyło, to ich liczba nie wróciła do tej jeszcze sprzed pandemii. Można to odczuć zwłaszcza w godzinach szczytu, gdy ciężko zamówić taksówkę albo czas oczekiwania na nią znacznie się wydłużył. Niemal wszystko w kraju zdrożało, ale stawki w taksówkach zostały zamrożone na lata. To też nie zachęca nowych taksówkarzy do zawodu.

Maksymalne stawki za jazdę taksówką niezmienne od lat

Maksymalna stawka za kilometr to 3 złote. Została ona ustanowiona ponad 20 lat temu przez radę miasta. - Dokładnie 20 lat temu. Panie redaktorze, niech pan sobie wyobrazi, że prowadzi Pan zakład fryzjerski i ktoś przychodzi do Pana i mówi, że Pan przez 20 lat musi strzyc swoich klientów za tę kwotę i nie wolno Panu więcej – wyjaśnił Michałowi Murawińskiemu taksówkarz z Warszawy Przemysław Romanowski. Kredyt czy leasing za auto, który jest bardzo częsty w tej branży - płacić trzeba. Jeśli ktoś wykonuje ten zawód od kilkunastu lat, to ciężko mu się z nim rozstać.

- Ja mam jeszcze jakąś nadzieję, że się może to polepszy, a poza tym to jest wolny zawód, więc wyjeżdżam, kiedy chcę. Kończę, kiedy chcę, więc to jest na pewno na plus -wyjaśnia taksówkarz z Warszawy. By trochę okiełznać rynek płatnych przewozów, to od połowy czerwca ustawowo każdy kierowca taxi w naszym kraju będzie musiał mieć polskie prawo jazdy.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Reporter: KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

podziel się:

Pozostałe wiadomości