Jeżeli niektórym wydaje się, że te bolidy jeżdżą w nieco sennym tempie, to uwierzcie, że ich rywalizacja dostarcza naprawdę dużych emocji, o czym przekonał się między innymi nasz operator kamery, który był bardzo bliskim świadkiem małej kraksy na francuskim torze.
Ekomaraton - przygotowania do rajdu
Największą niewiadomą startu w ekomratonie jest to czy pojazd zostanie dopuszczony do startu przez restrykcyjną komisję techniczną. Widać to było po Weronice Nowak z Politechniki Lubelskiej – Jestem zestresowana, bo mamy ze dwie minuty, a dopiero test pasów – mówiła w "Raporcie Turbo". W padoku zespoły młodych konstruktorów i mechaników do ostatnich chwil przed startem, w pocie czoła pracują nad swoimi energooszczędnymi maszynami. Aktualnie uszczelniam układ wodorowy. - Mam przy sobie tutaj ogniwo wodorowe, do którego wkręcam specjalne króćce – mówi Michał Borkowski. Bolidy zbudowane są przez uczniów i studentów szkół oraz uczelni technicznych.
Rywalizacja w studenckim ekomaratonie
Na torze muszą pokonać 10 pętli o długości około 1600 metrów w czasie 38 minut. Kierowcy, to, ze względu na lekką wagę, głównie dziewczyny. Jak w F1, mają łączność zespołem, by wiedzieć, kiedy na przykład przyspieszyć. Aleksandra Woźniak wytłumaczyła nam strategię. - Minimum 4-5 osób stoi w różnych miejscach w okolicach toru z krótkofalówkami, ja też posiadam jedną u siebie w bolidzie - powiedziała.
Pojazdy najczęściej jeżdżą na benzynę, olej napędowy, wodór albo prąd. Są podzielone na kategorie prototypów oraz małych bolidów miejskich wyposażonych w światła, a nawet wycieraczki. Chodzi o to, by na jak najmniejszym ekwiwalencie swojego paliwa albo energii przejechać jak najwięcej kilometrów, co jest skrupulatnie liczone przez sędziów.
Polskie studenckie ekipy jeżdżą na zawody od lat
Bolid "Eco Arrow" z Łodzi, z silnikiem od spalinowej podkaszarki na litrze benzyny pokonał 482 km i w swojej klasie zajął 15 miejsce. - Jestem bardzo dumna z mojego zespołu i uważam, że jest naprawdę z czego się cieszyć, jest co świętować – powiedziała nam Paulina Krawiec z Politechniki Łódzkiej.
Trzeci z polskich zespołów i jego "HAJDRAJW" na metrze sześciennym wodoru przejechał 240 km i w swojej klasie był 6., walcząc ze zmienną pogodą na torze.
Wśród 108 ekip z 23 krajów, w generalce wygrali gospodarze - Francuzi, którzy na litrze benzyny pokonali aż 2336 km.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Zlot Polonezów, czyli miłość podszyta sentymentem. "Mają swój klimat"
- Zlot miłośników jednośladów. "Samochodem jeżdżę tylko do pracy albo do lekarza"
- Największy w Polsce piknik poświęcony elektrycznej motoryzacji – EV Experience
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo