Zwiększony prześwit i terenowe opony. Lexus zmodyfikował model NX, nadając mu terenowy potencjał. Krystian Plato na wyspie Lanzarote sprawdził jak jeździ NX Overtrail.
Auto dobrze radzi sobie na szutrach, choć nie można go nazwać pełnoprawną terenówką
Lexus NX Overtrail został zaprojektowany tak, by docierać dalej niż typowe miejskie SUV-y. W tej wersji zwiększono prześwit o 1,5 cm, a całkowita wysokość auta wzrosła o dodatkowe 2 cm w porównaniu do standardowego modelu. Ważnym elementem są także opony o terenowym charakterze, które znacząco poprawiają jego możliwości w trudniejszych warunkach. Wizualnie Overtrail wyróżniają czarne obudowy lusterek, relingi dachowe oraz przedni grill. Dopełnieniem całości jest specjalny lakier w kolorze Moon Desert – stworzony z myślą o tej wersji. Choć napęd nie przeszedł żadnych zmian, auto wciąż korzysta z układu przenoszącego moc na wszystkie cztery koła.
Dwie opcje do wyboru
Model jest dostępny w dwóch wersjach napędowych: tradycyjna hybryda o mocy 243 KM oraz hybryda plug-in, oferująca 309 KM. Ta druga osiąga 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy. Wnętrze zmieniono subtelnie, a różnice zauważą głównie znawcy modelu. Na drzwiach pojawiły się nowe wstawki z prawdziwego drewna, natomiast tapicerka foteli wykonana jest z wysokiej jakości skóry ekologicznej. Ciekawostką jest również standardowe wyposażenie w gumowe dywaniki – rozwiązanie mniej luksusowe, ale za to praktyczniejsze w codziennym użytkowaniu.
Tryb ,,Overtrail''
Za pomocą pokrętła można aktywować tryb „Overtrail”, zaprojektowany z myślą o jeździe poza utwardzonymi drogami. Już przy pierwszych przeszkodach w terenie da się odczuć, że samochód z łatwością pokonuje nierówności. Kluczową rolę odgrywa tutaj zwiększony prześwit, który dodaje pewności w trudniejszych warunkach, oraz napęd na cztery koła. Tylna oś jest napędzana przez silnik elektryczny, co pozwala systemowi sterującemu precyzyjnie zarządzać momentem obrotowym, zwłaszcza na luźnej i niestabilnej nawierzchni.
Jak samochód radzi sobie na asfalcie?
Jazda w zakrętach i przy wyższych prędkościach daje poczucie stabilności, podobnie jak w standardowej wersji NX-a. Przy gwałtowniejszych ruchach kierownicą, na przykład podczas omijania przeszkód, nadwozie może lekko się przechylić – typowa cecha większości SUV-ów. Mimo terenowych opon, w kabinie panuje zaskakujący spokój. To zasługa dodatkowych materiałów wygłuszających, które Lexus w ostatnim czasie wprowadził do całej gamy modelu NX.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Sedan, czyli wymierający gatunek. Wrażenia z jazdy Toyotą Camry
- Dacia Bigster. Fani marki zacierają ręce, a konkurencja już zaczyna liczyć straty
- Nowe Renault 5. Hołd dla stylu z lat 70’
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo