Pierwsza Warszawa M20 odnaleziona w Finlandii

Pierwsza Warszawa M20 odnaleziona w Finlandii
Pierwsza Warszawa M20 odnaleziona w Finlandii
Źródło: Raport Turbo
Poszukiwana była od niemal 70 lat. Wyjechała z fabryki na Żeraniu, odnaleziona została w garażu w Finlandii. Mowa o Warszawie M20, która jako pierwsza opuściła fabrykę FSO 6 listopada 1951 roku. Krystian Plato widział ją z bliska.

Oto i ona, pierwsza Warszawa M20

Egzemplarz z wybitym pod maską numerem seryjnym 000 001. Jest to egzemplarz, który jako pierwszy opuścił warszawską fabrykę FSO. Auto niemal 40 ostatnich lat spędziło w jednym z fińskich garaży. Odnalazł je Patryk Mikiciuk.

Jak to się stało, że historyczny egzemplarz trafił do Finlandii?

Historia jest bardziej wyjątkowa niż można się spodziewać.

Wiemy tyle, że ten samochód trafił do Finlandii na początku 52 roku. Trafił do rodziny Aaltonenów, słynnej rodziny, głównie za sprawą Rauno Aaltonena, który zdobywał tytuły rajdowego mistrza Europy.
Mateusz Żuchowski
redaktor naczelny Magazynu Classic Auto

Tak, to nie pomyłka. Ojciec słynnego kierowcy przygotowywał się najprawdopodobniej do tego, by wprowadzić Warszawę do sprzedaży na fińskim rynku. Co, jak wiadomo, nie doszło do skutku.

Święty Graal motoryzacji

Podczas uroczystej prezentacji znaleziska w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach rozmawialiśmy z dr hab. inż. Andrzejem Zielińskim. Pytaliśmy, czy to znalezisko nie jest swego rodzaju Świętym Graalem polskiej motoryzacji.

Na pewno dla ludzi związanych z motoryzacją polską tak, a tych ludzi przybywa, bo młodzież coraz częściej się tą motoryzacją interesuje i bardzo dobrze, bo pokolenie twórców tego samochodu to już jest historia, bardzo wielu z nich nie ma już na świecie.
Andrzej Zieliński

Pierwsza Warszawa jest kompletna  

Co prawda Warszawa ma zbity klosz, sporo rdzy, dziury w karoserii czy porwaną tapicerkę, ale to nie ma żadnego znaczenia. Auto jest niemal w 100% kompletne.

Jest w zaskakująco dobrym stanie, dla mnie to jest coś niebywałego, że samochód się w takim stanie zachował
Jerzy Kossowski
redaktor naczelny magazynu „Automobilista”

Warszawa 00 001 ma nieoryginalną klapę bagażnika, pod maską widać ślady modyfikacji, które w dawnych latach miały usprawnić pracę tego auta i poprawić jego niezawodność. Najważniejsza informacja jest jednak taka, że tabliczka znamionowa nie nosi śladów demontażu i jest oryginalna.

Niesamowity jest to ogrom historii, który zasługuje na wielkie uznanie. No i dzięki Ci Patryk, że udało Ci się znaleźć ten samochód.
Joanna Mikiciuk
dyrektorka Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach

Auto z bliska można zobaczyć w Muzeum Techniki i Motoryzacji w Otrębusach.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości