Oddzielny portfel na karty do ładowania i foldery w telefonach powoli przechodzą do historii. Od 13 kwietnia wszystkie nowe publiczne ładowarki będą musiały być wyposażone w terminale. Te dotychczas otwarte będą wyposażone w możliwość płatności kartą do 2026 r. - o ile ich moc jest większa niż 50 kW.
Ładowanie elektryków - problemy z aplikacjami i płatnością
Ładowanie elektryka dziś bywa utrudnione. Potwierdza to Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. -W wielu przypadkach musieliśmy być zalogowani do kilku aplikacji, by móc skorzystać z całej gamy operatorów na terenie kraju. A nie oszukujmy się - jadąc w dalsze trasy, np. za granicę, to też wymagało rejestracji u innych operatorów lub posiadania karty roamingowej - stwierdził rozmówca w "Raporcie" Turbo.
Niebawem wystarczy karta płatnicza, ewentualnie skan kodu QR i będziemy mogli płacić bez rejestracji. Niektórzy operatorzy już od jakiegoś czasu dają taką możliwość. i od razu wielu kierowców zdecydowało się na taką formę płatności. Na niektórych ładowarkach nawet 70% transakcji jest tak realizowanych. Dlaczego aplikacje są mniej popularne? Nie każda osoba czuje się komfortowo z tym, żeby przekazywać poszczególne personalne dane. Chodzi o numer karty bankowej, imię i nazwisko, czy VIN pojazdu. Nie chcemy podawać tylu danych tylko po to, żeby naładować pojazd. Ludzie naturalnie wybierają inną ścieżkę, która nie wymaga rejestracji.
Płatność za ładowanie elektryka - dlaczego jest mało terminali?
Operatorzy muszą sięgnąć to kieszeni, by zainstalować urządzenie. To może się przełożyć na wyższe ceny za kWh. Każdy taki terminal to jest kilka tysięcy zł, więc tak długo, jak klienci godzą się na korzystanie z aplikacji, które umożliwiają taką płatność przez bramki internetowe, no to tak długo ten system był odwlekany przez innych operatorów.
Płatność bez rejestracji to niestety płatność bez zniżek. - Operatorzy stacji ładowania będą musieli ponieść koszty związane z zakupem tych terminali płatniczych, będą musieli oddać kilka procent marży na obsługę dla operatora płatności, no i przede wszystkim użytkownicy nie będą mogli skorzystać z abonamentów, które już dzisiaj oferują operatorzy, bądź dostawcy usług ładowania - wyjaśnił Łukasz Lewandowski, EV KLUB POLSKA.
Koniec końców, może się to skończyć tak, że obecnie stosowane aplikacje i karty sieciowe będą działały jak karty... zniżkowe. Powstało nawet badanie, sprawdzające preferencje kierowców elektryków w Polsce. Większość z ankietowanych nie korzysta z więcej jak dwóch operatorów i nie ma więcej niż dwóch kart lub aplikacji do realizacji płatności. Prawo o instalacji terminali płatniczych ma obowiązywać w całej Unii. To ułatwi podróże zagraniczne elektrykiem.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Foton – elektryczna ciężarówka montowana w Polsce
- Duży zasięg, sopory bagażnik i kilka kapitalnych gadżetów na pokładzie. Testujemy Renault Scenic E-Tech
- Ile waży samochód elektryczny? Dużo więcej od spalinowego! "Raport" Turbo
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo