Gdy już zapali się elektryk, trąbią o tym wszystkie media, choć nie płoną one częściej od zwykłych samochodów. - My zwykłych samochodów spalinowych czy na gaz, czy na diesel gasimy około 20 do 40 dziennie. Także te samochody po prostu płoną. To nie jest nic nadzwyczajnego. – powiedział nam Karol Kierzkowski z Państwowej Straży Pożarnej. Dla porównania w ubiegłym roku elektryków i hybryd spłonęło w Polsce 69. Dlatego w Polsce powstały pierwsze w Europie wytyczne przeciwpożarowe dla obiektów, w których parkują samochody elektryczne.
Samochody elektryczne a ładowanie w garażu
- Z sygnałów docierających z Polski wiemy, że brak zgody wspólnoty spowodowany jest obawą o zagrożenie pożarowe. To jest Największym problemem w budownictwie, żeby elektromoblilność upowszechnić. – powiedział Michał Leszczyński z Polskiego Związku Firm Deweloperskich. Obecnie musimy udowodnić zarządcy, że montaż ładowarki jest bezpieczny. Twórcy wytycznych wyznaczyli dwa czynniki związanego z tym ryzyka. To groźba pożaru wynikająca z jego niewykrycia przez dłuższy czas i będące następstwem tego, rozprzestrzenienie się pożaru na następne samochody, a nawet budynek. - Jeżeli mamy tych stacji ładowania kilkanaście czy kilkadziesiąt, czy jest to garaż wypełniony w połowie samochodami elektrycznymi, to eksperci wskazują, że oprócz detekcji, oprócz instalacji wykrywającej pożar, warto mieć takie instalacje, które pożar ograniczą, czyli jakieś instalacje tryskaczowe, instalacje gaśnicze - wyjaśnił Karol Kierzkowski.
Ładowanie elektryków w garażu
Twórcy wytycznych zalecają przeprowadzenie ekspertyzy. Wiąże się to w zależności od wielkości budynku z kosztem od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jeśli ktoś korzysta z platformy garażowej i bał się o to, czy montaż ładowarki będzie możliwy, to powinien być spokojny. - Po to stworzyliśmy wytyczne, po to stworzyliśmy też całe raporty, jaką powinniśmy przejść ścieżkę pozyskania wszystkich zgód, pozwoleń, żeby jak najbardziej ułatwić i poprawiać świadomość w stawianiu ładowarek w garażach – mówił Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. W ciągu dwóch lat Polska będzie musiała przyjąć przepisy nakładające na deweloperów obowiązek okablowania nowych budynków pod instalacje ładowarek do samochodów, co jeszcze bardziej ułatwi ich montaż.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Nowy obowiązek dla instalacji LPG. Bez tego nie będzie przeglądu?
- Elektryczne motocykle? Nie! Wolimy te spalinowe
- Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, nawet 40 tys. zł
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo