Wielu kierowców w Krakowie dostało niedawno mandaty za brak biletu parkingowego, bo dostali błędne informacje od sztucznej inteligencji. Tak informuje portal LoveKraków. Czaty oparte o AI są pomocne, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby kierowcy mogli im w pełni zaufać.
W krakowskiej Strefie Płatnego Parkowania niektórym trudno się odnaleźć
Trzy rodzaje Stref Płatnego Parkowania, podzielonych na w sumie 22 sektory - a w każdym inna godzinna stawka. Tak wygląda parkowanie w Krakowie. Łatwo jest się pogubić, więc tu AI może wydawać się pomocne. Jednak czaty nie są doskonałe i mogą wprowadzić nas w błąd, niezależnie, czy chodzi o postój w stolicy Małopolski, Wielkopolski, czy Polski.
W Warszawie AI też się gubi
Test przeprowadziliśmy w Warszawie, na ulicy Konstruktorskiej. Tutaj na próżno szukać parkometrów, bo tutaj po prostu strefy parkowania nie ma. Ale kiedy zapytamy sztucznej inteligencji, czy tutaj powinniśmy zapłacić za parking - to ta odpowiada, że tak. Zatem, polegając wyłącznie na AI, moglibyśmy stracić tu mnóstwo czasu. Jeżeli opłacimy po niewłaściwej stawce parkowanie, to narażamy się z kolei na mandaty.
Mandaty za brak biletu mogą boleć, zwłaszcza kiedy nagromadzi się ich więcej
Wymówka "tak mi czat powiedział" - to zdaniem urzędników żadne wytłumaczenie. - Strefa płatnego parkowania jest oznakowana, zawsze wjeżdżając do niej, mijamy znaki informujące o tym, że wjeżdżamy do SPP. Również na parkomatach jest sporo informacji dot. stawki, czy tego, w jaki sposób ta strefa działa – mówi Jakub Dybalski, z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. W wielu miastach są też internetowe mapy stref i spis ulic, na których one obowiązują.
Czy sztuczna inteligencja jest dobrym mechanikiem?
W mechanice - ogólnodostępne aplikacje AI mogą pomóc, ale nie muszą. Z Adamem Klimkiem odłączyliśmy kabel od cewki zapłonowej w naszej redakcyjnej Skodzie. Komputer pokładowy od razu zauważył, że jest coś nie tak. AI "wiedziało, że dzwoni, ale nie wiedziało, w którym kościele". Spytaliśmy Adama Klimka, co by było, gdybyśmy zaufali AI i zaczęli wymieniać sugerowane przez czat podzespoły. - Kosztowałoby to kilka tysięcy, bo zauważ, że wywalił się system start-stop, dlatego, że silnik chodzi nieprawidłowo i on sugeruje wymianę akumulatora. Akumulator powiedzmy 800 zł, sondy, myślę, że to jest na poziomie 1000-1200 zł, jakiś czujnik MAP jakieś 400 i tak dalej – mówi Klimek.
Dlatego warto wybrać się do specjalisty
Mechanicy też zaczynają korzystać z robo-konsultantów. Ci opierają się o dane od producentów, a nie o wiedzę ogólną - jak w dostępnych aplikacjach na telefon. - Sztuczna inteligencja to jest maszyna, czyli musi być przystosowana do robienia czegoś. Trochę jak robot. Innymi słowy, jeżeli my nie wsadzimy tam pewnych danych, nie trenujemy jej do pewnych zadań, to ona tego nie wie. Musimy przestać wierzyć w to, że jeżeli coś udziela poprawnych, ładnych odpowiedzi, to znaczy, że wie wszystko. To, że wie, kiedy urodził się Kopernik, nie oznacza, że wie, jak naprawić Skodę Fabię, w której nie wchodzi jedynka – tłumaczy dr Karolina Małagocka z Akademii Leona Kuźmińskiego. Choć to, co umie AI też może się w najbliższych latach zmienić.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo