Parlament Europejski zatwierdził projekt podnoszący limit masy kampera dla prawa jazdy kategorii B z 3,5 tony do 4,25 tony. Jak dziś producenci i kierowcy radzą sobie z walką o każdy kilogram?
W kamperze każdy kilogram się liczy
O tym, że każdy kilogram ma znaczenie niemal tak ogromne, jak w motorsporcie, doskonale wie pan Piotr. Od trzech lat jest właścicielem kampera i walka ze zbędnymi kilogramami nie jest mu obca. - Ja próbowałem zważyć kampera kilkukrotnie, ale bardzo niechętnie odnoszą się do tego właściciele wag – tłumaczy Piotr Orzechowski. Tym razem się jednak udało. I było blisko - masa pojazdu z niewielkim obciążeniem wyniosła ponad 3,3 tony. To tylko niecałe 200 kilogram luzu. I tu nadchodzi czas decyzji - więcej pasażerów czy więcej bagażu...
A jak wygląda sam proces ważenia?
Wjeżdża samochód, który chce się przeważyć, na monitorze wyświetla się wszystko. Możemy również wydrukować pokwitowanie. – mówi Damian Szymański ze złomowiska HOLDMAR. Niestety nie zawsze taka waga jest dostępna dla wszystkich. Warto jej jednak poszukać, bo przeważenie kampera jest proste jak bułka z masłem.
Bagażnik kampera jest duży, ładowność już nie
„Z tymi kilogramami to tak jest, że to leci. Tu krzesełko – pół kilo, klimatyzator – piętnaście” – mówi Piotr Orzechowski, pakując kolejne rzeczy do bagażnika kampera. „A gdzie jeszcze zabawki dla dzieci czy obowiązkowy parawan?” – dodaje. Każdy z tych przedmiotów dokłada kolejne kilogramy, które szybko sumują się do limitu.
Za kierowanie przeładowanym pojazdem można sporo zapłacić
Kara w sytuacji stwierdzenia przekraczania dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu wynieść może nawet 3000 złotych – mówi rzecznik prasowy GITD Wojciech Król. Lepiej, aby taka kwota poszła na przyjemności, a nie na mandaty. Z pomocą przychodzą też sami producenci kamperów, którzy często stosują szereg usprawnień obniżających masę pojazdu. - Niektórzy stosują bardziej zaawansowane technologie jak na przykład swoje autorskie ramy, kolejnym sposobem jest na przykład ograniczenie pojemności zbiorników na wodę – tłumaczy Przemysław Wąsik z Warszawskiego Centrum Caravaningu.
Jak prowadzi się przeładowany kamper?
Nie można zapomnieć o tym, że masa pojazdu znacząco wpływa na bezpieczeństwo. - Możemy łatwiej stracić panowanie nad nim, pojazd przeładowany jest mniej stabilny, ma dłuższą drogę zatrzymania, jego zawieszenie jest przeciążone, więc gorzej wybiera nierówności. Zwyczajnie bardzo łatwo o wypadek – mówi instruktor jazdy ze szkoły „Kulikowisko” Tomasz Kulik. Z wakacji lepiej wracać z miłymi wspomnieniami niż mandatem, który na pewno nie będzie cenną pamiątką. Może z nowymi przepisami, o ile zostaną wprowadzone, będzie o to łatwiej.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także: