Od pewnego czasu w mediach głośno jest o wypadkach z udziałem elektrycznych jednośladów. Na rowerze wspomaganym elektrycznym napędem można jechać maksymalnie 25 km/h. A co jeśli chcemy jeździć szybciej bez widma wysokiego mandatu? To możliwe, ale trzeba spełnić kilka warunków.
Przeciętny rower elektryczny kupiony w Polsce ma sporo zalet… i jedną dużą wadę
Tą wadą jest ograniczenie prędkości do 25 km/h. Czy można to zmienić i jeździć legalnie? Tak, ale nie będzie łatwo. Zgodnie z przepisami rower elektryczny może posiadać silnik o maksymalnej mocy 250 W., zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V.
Czytajmy dokładnie instrukcje i warunki techniczne urządzenia
Może się okazać, że kierującemu tym pojazdem, który nie spełni tych warunków dla roweru, może grozić bardzo wysoka odpowiedzialność – mówi Robert Opas z Komendy Głównej Policji. Za jazdę bez uprawnień pojazdem niespełniającym wymogów roweru elektrycznego zapłacimy nawet 3 tysiące złotych mandatu.
Elektryczny rower czy już motorower? Uwaga na przepisy i rejestrację
Nie każdy rower elektryczny pozostaje w świetle prawa... rowerem. Jeśli pojazd z elektrycznym wspomaganiem może rozpędzać się powyżej 25 km/h bez użycia pedałów, to formalnie staje się motorowerem – a to oznacza obowiązek rejestracji. – Dla każdego wyprodukowanego pojazdu producent musi wydać świadectwo zgodności. To dokument niezbędny do zarejestrowania pojazdu – wyjaśnia Artur Marciniszyn, kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów. I tu zaczynają się problemy. W przypadku zakupu e-bike’a z popularnych chińskich platform internetowych zdobycie takiego dokumentu może być praktycznie niemożliwe. A bez niego nie da się legalnie poruszać takim pojazdem po drogach publicznych.
Co trzeba przygotować, by zarejestrować szybki e-bike jako motorower?
Jeśli Twój elektryczny rower przekracza dopuszczalne 25 km/h, musisz zarejestrować go jako motorower. Aby to zrobić w Wydziale Komunikacji, potrzebujesz kilku dokumentów:
- świadectwa zgodności od producenta, - dowodu tożsamości właściciela, - dowodu zakupu pojazdu, - wniosku o rejestrację, - potwierdzenia ubezpieczenia OC.
OC jest obowiązkowe i – w przypadku lekkiego motoroweru – relatywnie tanie. Roczna składka zwykle nie przekracza 100 zł. Jednak jeśli zdecydujesz się na pełniejszy pakiet (OC, AC, NNW), musisz przygotować się na wydatek nawet rzędu 600 zł rocznie. W przypadku droższych i szybszych modeli to wciąż dobra inwestycja w bezpieczeństwo.
Szybki e-bike to nie rower – obowiązują inne przepisy i obowiązki
– Taki pojazd to już motorower – przypomina Robert Opas z Komendy Głównej Policji. – Nie może poruszać się po drogach rowerowych, obowiązkowe jest ubezpieczenie OC, kask ochronny oraz tablica rejestracyjna – wylicza. Rejestrację należy przymocować na tylnej części pojazdu – najczęściej na bagażniku lub ramie. Wniosek jest prosty: jeśli planujesz zakup roweru elektrycznego, który rozpędza się powyżej 25 km/h, musisz liczyć się z dodatkowymi formalnościami. Warto o nich wiedzieć wcześniej – zanim zdecydujesz się na zakup.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Volkswagen California 7 Ocean – kamper van na każdą pogodę
- Samochody autonomiczne na polskich drogach - kiedy będzie to możliwe?
- Samochody nas śledzą?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo