Elektryczny rower – jak legalnie jeździć szybciej?

Rower elektryczny
Jak szybko można jeździć rowerem elektrycznym?
Źródło: Raport Turbo

Od pewnego czasu w mediach głośno jest o wypadkach z udziałem elektrycznych jednośladów. Na rowerze wspomaganym elektrycznym napędem można jechać maksymalnie 25 km/h. A co jeśli chcemy jeździć szybciej bez widma wysokiego mandatu? To możliwe, ale trzeba spełnić kilka warunków.

Przeciętny rower elektryczny kupiony w Polsce ma sporo zalet… i jedną dużą wadę

Tą wadą jest ograniczenie prędkości do 25 km/h. Czy można to zmienić i jeździć legalnie? Tak, ale nie będzie łatwo. Zgodnie z przepisami rower elektryczny może posiadać silnik o maksymalnej mocy 250 W., zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V.

Czytajmy dokładnie instrukcje i warunki techniczne urządzenia

Może się okazać, że kierującemu tym pojazdem, który nie spełni tych warunków dla roweru, może grozić bardzo wysoka odpowiedzialność – mówi Robert Opas z Komendy Głównej Policji. Za jazdę bez uprawnień pojazdem niespełniającym wymogów roweru elektrycznego zapłacimy nawet 3 tysiące złotych mandatu.

Elektryczny rower czy już motorower? Uwaga na przepisy i rejestrację

Nie każdy rower elektryczny pozostaje w świetle prawa... rowerem. Jeśli pojazd z elektrycznym wspomaganiem może rozpędzać się powyżej 25 km/h bez użycia pedałów, to formalnie staje się motorowerem – a to oznacza obowiązek rejestracji. – Dla każdego wyprodukowanego pojazdu producent musi wydać świadectwo zgodności. To dokument niezbędny do zarejestrowania pojazdu – wyjaśnia Artur Marciniszyn, kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów. I tu zaczynają się problemy. W przypadku zakupu e-bike’a z popularnych chińskich platform internetowych zdobycie takiego dokumentu może być praktycznie niemożliwe. A bez niego nie da się legalnie poruszać takim pojazdem po drogach publicznych.

Co trzeba przygotować, by zarejestrować szybki e-bike jako motorower?

Jeśli Twój elektryczny rower przekracza dopuszczalne 25 km/h, musisz zarejestrować go jako motorower. Aby to zrobić w Wydziale Komunikacji, potrzebujesz kilku dokumentów:

- świadectwa zgodności od producenta, - dowodu tożsamości właściciela, - dowodu zakupu pojazdu, - wniosku o rejestrację, - potwierdzenia ubezpieczenia OC.

OC jest obowiązkowe i – w przypadku lekkiego motoroweru – relatywnie tanie. Roczna składka zwykle nie przekracza 100 zł. Jednak jeśli zdecydujesz się na pełniejszy pakiet (OC, AC, NNW), musisz przygotować się na wydatek nawet rzędu 600 zł rocznie. W przypadku droższych i szybszych modeli to wciąż dobra inwestycja w bezpieczeństwo.

Szybki e-bike to nie rower – obowiązują inne przepisy i obowiązki

– Taki pojazd to już motorower – przypomina Robert Opas z Komendy Głównej Policji. – Nie może poruszać się po drogach rowerowych, obowiązkowe jest ubezpieczenie OC, kask ochronny oraz tablica rejestracyjna – wylicza. Rejestrację należy przymocować na tylnej części pojazdu – najczęściej na bagażniku lub ramie. Wniosek jest prosty: jeśli planujesz zakup roweru elektrycznego, który rozpędza się powyżej 25 km/h, musisz liczyć się z dodatkowymi formalnościami. Warto o nich wiedzieć wcześniej – zanim zdecydujesz się na zakup.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości