Auto z wolantem zamiast kierownicy dopuszczone do ruchu

Autor:
KJ
Auto bez kierownicy dopuszczone do ruchu

Odświeżony Lexus RZ z wolantem jak w bolidzie F1. To drugie podejście Japończyków, ale teraz wreszcie trafi do produkcji. Krystian Plato jako jeden z pierwszych dziennikarzy na świecie miał okazję przetestować ten system.

To już drugie podejście Toyoty, żeby zastąpić kierownicę wolantem

Ten przypomina wolanty w bolidach Formuły 1. Wolantowi Japończycy zaufali bezgranicznie, nie ma on żadnego fizycznego połączenia z kołami. Całe sterowanie odbywa się za pośrednictwem elektroniki. My skręcamy wolantem, komputer wysyła sygnał do kół, a w zasadzie do maglownicy, a ta wie już co robić.

Jak jeździ się z wolantem?

Pierwsze wrażenie jest dość nietypowe. Trzeba się przyzwyczaić do tego rozwiązania. W takim Lexusie można poczuć się trochę jak za sterami wyczynowego samochodu. Plus jest taki, ze nie trzeba tu za dużo kręcić wspomnianym wolantem. Jest zupełnie inaczej niż w przypadku kierownicy. Kiedy się zatrzymamy, działanie układu kierowniczego jest dużo mocniejsze. Wystarczy obrócić wolant o nieco ponad 180 stopni i już mamy koła skręcone maksymalnie, w celu lepszego manewrowania. Nie trzeba przekładać dłoni, żeby wykonać, na przykład manewr zawracania. Podczas jazdy to się zmienia i koła łagodniej reagują na skręt wolantu.

Lexus z wolantem jest elektrykiem

Nowa bateria jest umieszczona w podłodze. Ma pojemność 77 kWh i według producenta, szybciej się ładuje. Zasięg deklarowany to 450 km. Samochód współpracuje z mapą punktów ładowania. Kiedy zbliżamy się do ładowarki, bateria jest podgrzewana, tak, żeby na miejscu mieć optymalną temperaturę do ładowania, a sam proces przebiegał szybciej.

Wirtualne biegi w Lexusie

Możemy w Lexusie uruchomić tryb, który spowoduje, że pojawi się nam 8 wirtualnych przełożeń i sztucznie generowany dźwięk. Wirtualne biegi możemy zmieniać przy pomocy łopatek umieszczonych przy kierownicy. Samochód udaje wtedy, że ma skrzynie biegów, która w elektryku nie występuje.  Ceny auta w momencie testu nie były znane. Pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach pod koniec roku.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

Autor:KJ

Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo

Pozostałe wiadomości