Volkswagen zwolni 35 tysięcy pracowników. 20 tysięcy już podpisało zgodę

Volkswagen logo
Volkswagen logo
Źródło: Pixabay
Volkswagen przechodzi potężną restrukturyzację. Do końca dekady z firmą ma pożegnać się aż 35 tysięcy osób, a 20 tysięcy pracowników już dobrowolnie zgodziło się zakończyć współpracę. Koncern planuje także czterodniowy tydzień pracy. 

Masowe cięcia w ramach oszczędności 

Volkswagen potwierdził kontynuację szeroko zakrojonego programu oszczędnościowego. Jego najważniejszym i najbardziej kontrowersyjnym elementem są zwolnienia – do 2030 roku firma planuje zredukować zatrudnienie aż o 35 tysięcy osób. Koncern liczy na to, że znaczna część redukcji będzie możliwa bez przymusowych wypowiedzeń. Jak dotąd udało się osiągnąć ten cel w przypadku 20 tysięcy pracowników, którzy dobrowolnie zgodzili się na wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę. Dodatkowo około 130 tys. pracowników zgodziło się na zamrożenie wynagrodzeń na obecnym poziomie, a zrezygnowano również z wypłaty wcześniejszego dodatku urlopowego w wysokości 1290 euro. 

Zgoda w zamian za odprawę 

Jak informuje niemiecki „Bild”, większość osób, które zgodziły się odejść, skorzystała z oferty wcześniejszego zakończenia współpracy w zamian za odprawę. Warunki tych umów nie zostały ujawnione publicznie, ale według relacji mediów miały być na tyle atrakcyjne, że zachęciły znaczną grupę zatrudnionych do odejścia z własnej woli. Co istotne, dotyczy to głównie pracowników administracyjnych i inżynierów, a nie osób z linii produkcyjnych. 

Czterodniowy tydzień pracy? Tak, ale nie dla wszystkich 

Jednym z rozważanych elementów zmian w organizacji pracy w Volkswagenie jest także skrócenie tygodnia roboczego. Zgodnie z informacjami Reutersa, firma analizuje wprowadzenie czterodniowego systemu pracy jako alternatywy dla części zwolnień, zwłaszcza w działach technicznych i projektowych. Nie będzie to jednak obowiązywało wszystkich — mowa o ograniczonym wdrożeniu, w wybranych działach i z możliwością indywidualnego ustalania szczegółów. 

Tło decyzji – cięcie kosztów i reorganizacja

Koncern nie ukrywa, że celem programu jest obniżenie kosztów i uproszczenie struktury firmy. W obliczu spadku rentowności, opóźnień w realizacji strategii elektromobilności i rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów, Volkswagen musi szukać sposobów na poprawę efektywności. Restrukturyzacja ma również związek z coraz większą automatyzacją procesów oraz zmianami technologicznymi w branży motoryzacyjnej. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości