Starość może być piękna – szczególnie, gdy ma cztery koła i startuje w rajdzie. W Stalowej Woli wystartował kolejny sezon Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Zamiast stać pod pokrowcem w garażu, klasyki rywalizują na trasie, pokazując pełnię swojego charakteru.
Na starcie pierwszej z zaplanowanych na ten sezon dwunastu rund stanęły 44 załogi
Rajdy pojazdów zabytkowych to nie tylko rywalizacja sportowa. To przede wszystkim dobra zabawa. - Ten rajd polega na przejechaniu trasy na książkę drogową. Na trasie znajdują się próby sportowe, próby sprawnościowe i próby zabawowe po to, żeby ten rajd był atrakcyjny dla całej rzeszy miłośników klasyków – tłumaczy komandor rajdu Bartosz Skórczyński.
Były szybkie youngtimery i naprawdę leciwi weterani
Wszystkie auta łączyło jedno: ich nienaganny stan. Przykładem może być BMW 6, którym przyjechał Mariusz Słyk - Bardzo dużo satysfakcji sprawia mi doprowadzanie samochodów do takiego stanu, w jakim jest to BMW. Ono było praktycznie kompletnie rozebrane i spędziłem trzy lata na obudowie, a teraz od 4 lat jeżdżę nim na rajdy – mówił Styk.
Polski Fiat 508 3s – wojna zatrzymała jego wyścigową karierę
Jednym z uczestników rajdu w Stalowej Woli był pan Stanisław Popowicz, który przyjechał tam wyjątkowym autem – Polskim Fiatem 508 3s. To model o ciekawej, choć przerwanej historii. – To jest Polski Fiat 508 3s. Wzorem Niemców chciano wprowadzić w Polsce klasę jednego litra, czyli tanie samochody, takie jak właśnie ten Fiat. Niestety, wybuch wojny pokrzyżował te plany – nie odbył się ani jeden wyścig – opowiada pan Stanisław.
Pikap na starcie rajdu? Żaden problem
Na takich imprezach liczy się przede wszystkim styl. - Jest to Chevrolet 3100 z 1952 roku. Na pewno nie jest taki zwrotny jak te wszystkie małe auta, ale daje sobie radę, bo ma silnik V8. – mówił o swojej nietypowej „rajdówce” Adam Wolski, uczestnik rajdu.
Zabytkowe auta nie powinny stać – mają jeździć i cieszyć oko
Wśród pasjonatów zabytkowej motoryzacji panuje jedno przekonanie – auta, nawet te wiekowe, powinny być w ruchu. – Samochód musi być od czasu do czasu przegoniony, więc takie rajdy są idealnym momentem, żeby to zrobić przy ciekawych próbach sprawnościowych – mówi Mariusz Słyk. Adam Wolski dodaje: – Te samochody nie powinny stać w garażach, powinny być pokazywane. W tym roku okazji do tego nie zabraknie – w ramach Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych zaplanowano jeszcze 12 rund w różnych częściach kraju.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Dawcy – nie na motocyklach, a na złomowisku
- Import samochodów z USA – czy nowe cła go przystopują?
- Czy fala hejtu pod adresem Tesli dotarła do Polski ?
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo