Warszawska Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) właśnie się powiększyła. Od 3 lutego 2025 roku płatny postój obejmuje dodatkowy obszar – Górny i Dolny Mokotów. Nowe regulacje oznaczają, że mieszkańcy oraz osoby dojeżdżające do pracy w tej części miasta muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Rozszerzenie strefy obejmuje tereny na wschód od ul. Puławskiej, a także obszary w rejonie ul. Sobieskiego, Chełmskiej, Belwederskiej, Dolnej oraz odcinki al. Wilanowskiej i ul. Idzikowskiego. Łącznie nowa część SPPN obejmie około 14 000 miejsc postojowych, które dotychczas były darmowe. Decyzja ta jest zgodna z polityką miasta, które dąży do ograniczenia liczby aut parkujących na poboczach ulic i zwiększenia rotacji miejsc parkingowych.
Ile kosztuje parkowanie w Warszawie?
Zasady opłat za postój w nowo rozszerzonej strefie pozostają identyczne jak w pozostałych częściach Warszawy. Kierowcy muszą płacić za parkowanie od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00–20:00.
Aktualne stawki opłat za parkowanie w SPPN Warszawa:
- 1. godzina – 4,50 zł,
- 2. godzina – 5,40 zł,
- 3. godzina – 6,40 zł,
- każda kolejna godzina – 4,50 zł.
W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy parkowanie w SPPN pozostaje bezpłatne.
Kto może skorzystać z abonamentu mieszkańca?
Mieszkańcy nowo objętej strefy mogą ubiegać się o abonament mieszkańca, który uprawnia do parkowania w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Koszt abonamentu wynosi 30 zł rocznie dla pierwszego samochodu przypisanego do danego gospodarstwa domowego.
Aby uzyskać abonament, trzeba spełnić kilka warunków:
- Być zameldowanym na pobyt stały w strefie płatnego parkowania,
- Posiadać pojazd zarejestrowany na swoje nazwisko lub użytkować go na podstawie leasingu/długoterminowego wynajmu,
- Złożyć wniosek w Zarządzie Dróg Miejskich wraz z wymaganymi dokumentami.
Dlaczego Warszawa rozszerza SPPN?
Władze miasta argumentują, że rozszerzenie strefy jest konieczne, aby poprawić rotację miejsc parkingowych i ograniczyć problem długoterminowego zajmowania miejsc przez samochody osób spoza Warszawy. Wprowadzenie opłat ma zachęcić kierowców do korzystania z transportu publicznego i zmniejszyć natężenie ruchu w centrum oraz na Mokotowie.
Według analiz miasta wprowadzenie SPPN w poprzednich latach skutkowało nawet 40-procentowym zwiększeniem rotacji miejsc parkingowych, co oznacza, że znalezienie miejsca do zaparkowania stało się łatwiejsze dla mieszkańców.
Zobacz także:
- Renault Filante Record – elektryczny Batmobil, który ma pobić rekord zasięgu
- Audi kończy produkcję modelu Q8 e-tron i zamyka fabrykę w Brukseli
- Alfa Romeo Giulia przestanie być sedanem? Kolejna piękna linia przejdzie do historii
Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: RobertFrw/Pixabay